Un producte químic emprat a les bateries dels vehicles elèctrics podria ser el combustible espacial del futur, segons afirma un equip de la Universitat de Califòrnia – Riverside (Estats Units) en un article a la revista ‘The Journal of Physical Chemistry C’. A més de no emetre gasos d’efecte hivernacle, aquest combustible té més densitat energètica, és més barat i més fàcil d’emmagatzemar que els que es fan servir actualment.

Actualment, el borazà es fa servir per emmagatzemar hidrogen a les cèl·lules de combustible que alimenten els vehicles elèctrics. Els investigadors de l’UCR, però, han trobat una manera de fer que aquesta combinació de bor i hidrogen alliberi prou energia com per servir, fins i tot, per enviar coets a l’espai.

Propulsors RS-25 al SLS, en una simulació  | NASA
Propulsors RS-25 al SLS, en una simulació | NASA

És la primera vegada que es demostra que, en els condicions adients, això es possible, posant sobre la taula un combustible de coets alternatiu als hidrocarburs que es fan servir habitualment. Si aquests darrers contaminen el sòl, són cancerígens, contribueixen al forat de la capa d’ozó i emeten gasos d’efecte hivernacle, cremar borazà emet residus molt menys contaminants, com l’òxid de bor o l’aigua. Això, és clar, a més de tenir una densitat energètica més alta, cosa que vol dir que cal menys combustible per dur una nau fins al mateix lloc.

Per alliberar l’energia del combustible, normalment es fan servir catalitzadors i oxidadors, que hi afegeixen oxigen. En el cas dels motors elèctrics, normalment es fan servir catalitzadors. En el cas d’una nau espacial, però, no és la millor idea, perquè el que cal és moltíssima energia en molt poc temps. En aquest estudi, s’ha identificat un oxidador, en canvi, que altera el procés de descomposició del borazà i n’extreu tota l’energia.

Prova dels propulsors de la nau Orion  | NASA
Prova dels propulsors de la nau Orion | NASA

Com a alternativa als combustibles fòssils, la NASA ha fet servir alternatives com l’hidrogen líquid, que té una densitat energètica baixa i una inversió considerable perquè estigui prou fred com per no evaporar-se. El borazà, en canvi, es manté estable a temperatura ambient i és molt resistent a la calor. Amb tots aquests avantatges demostrats a petita escala, ara el pas següent serà mirar si es pot aconseguir que funcioni de la mateix manera en motors cada cop més grans. Si s’aconseguís, podríem ser davant de tot un canvi en el futur dels viatges a l’espai.

Més notícies
Aterratge d'una nau SpaceShipTwo Unity | Virgin Galactic

Virgin Galactic posa a la venda bitllets per anar a l’espai

Tot i que continuaran sent fora de l'abast de la immensa majoria del món, són una passa més en el desenvolupament del turisme espacial
:  - Mobile
Reproducció del Starship arribant a la Lluna | SpaceX

Elon Musk anuncia que el seu supercoet s’estrenarà d’aquí a pocs mesos

El Starship tindrà potència de sobres per dur astronautes fins a Mart
:  - Mobile
Els tres astronautes xinesos just abans del llançament | Xinhua

L’estació espacial xinesa rep nous habitants i s’hi estaran mig any

Serà la missió més llarga que han dut mai a terme astronautes d'aquest país
:  - Mobile
Asteroide dirigint-se a la Terra  | Pixabay

La NASA farà xocar una nau contra un asteroide per tal de desviar-lo

La missió DART és la primera vegada que es vol provar aquesta tècnica de defensa de la Terra
:  - Mobile
La sonda Chang'e 4 poca estona abans d'aterrar a la cara oculta de la Lluna

La Xina es prepara per a una missió tripulada a la Lluna

El gegant asiàtic espera aconseguir-ho l'any 2030 i prem l'accelerador de la cursa espacial
:  - Mobile
L'explosió de la nau Alpha de Firefly | NASA

El primer llançament de Firefly esclata al cel de Califòrnia

Entre els aparells que transportava hi havia el prototip d'una vela d'arrossegament per reduir la generació de deixalles espacials
:  - Mobile

Nou comentari

Comparteix

Icona de pantalla completa