La companyia automobilística Mercedes-Benz ha presentat el seu nou prototip de cotxe 100% elèctric, que afirma que té uns 1.000 km d’autonomia i que, a més, està parcialment fet amb materials sostenibles o reciclats com ara fibres provinents de xampinyons o, fins i tot, restes de menjar.
La xifra de l’autonomia, reconeix Mercedes, prové de simulacions per ordinador i no de conducció real. Si aquesta xifra es comprovés en carretera, però, superaria la immensa majoria de la competència, incloent alguns cotxes híbrids i de combustió interna. Aquesta darrera prova, afirmen des de la companyia, es durà a terme la propera primavera.
Aquest anunci va en la línia de les darreres promeses de Mercedes, que vol que la meitat de les seves vendes el 2025 siguin de vehicles elèctrics i que, el 2030, ja siguin pràcticament tots. En aquest sentit, el prototip EQXX podria ser un model a seguir per a la producció en sèrie sels seus cotxes. De fet, afirmen que el 2024 començaran a fabricar un cotxe que inclourà algunes de les millores que inclou, que afecten principalment la bateria i el motor. De moment, de la bateria en sabem que és la meitat de gran i un 30% més lleugera que la del Mercedes EQS, el seu cotxe elèctric de referència actualment, però té la mateixa capacitat.
La diferència d’autonomia, doncs, prové de l’eficiència. La companyia afirma que amb 1KW/h d’electricitat, l’EQXX pot viatjar més de 10 quilòmetres, una xifra que triplicaria la d’un model de la competència tan conegut com el Tesla Model S Long Range. Un dels seus secrets és l’aerodinàmica: l’EQXX té un coeficient d’arrossegament de 0,17, superior al del Mercedes EQS (0,20) o el Porsche 011 Turbo (0,33). Per si tot plegat fos poc, el Mercedes EQXX també té plaques solars al sostre per aconseguir l’energia necessària per a l’aire condicionat, els llums, l’ordinador de bord…
A més, el cotxe també guanya autonomia gràcies a que és molt lleuger. Això s’ha aconseguit emprant materials com ara magnesi per a les rodes, alumini per als frens i unes suspensions de plàstic reforçat amb fibra de vidre. Pel que fa a la carrosseria, el seu subbastidor, inspirat en les teranyines, només té metall quan és imprescindible per raons d’integritat estructural i seguretat. La resta està fet d’UBQ, un material creat per una empresa israeliana a partir de deixalles obtingudes d’abocadors.
Pel que fa a la “pell” dels seients, està feta a partir de micelis de xampinyons i fibra de cactus, i l’empresa no s’ha aturat aquí, sinó que les estores són de fibra de bambú. Una proposta sorprenent de dalt a baix i que, tot i que és només un prototip, sembla que podria marcar els propers models de la companyia.