Les plaques solars, les turbines eòliques i les bateries elèctriques són elements imprescindibles si volem aturar el canvi climàtic. No obstant això, fabricar-los suposa un esforç en materials i energia i per tant, per ser totalment sostenibles, haurien de poder ser reciclats. A dia d’avui, això no és així, i els experts demanen trobar maneres de facilitar-ne, per exemple, el desmuntatge, com ara fer servir adhesius més amables en aquest sentit.

En un article publicat a ‘The Verge’, el professor de química Andy Abbott, de la Universitat de Leicester (Anglaterra), explica com els fabricants s’excedeixen en la seguretat i la durabilitat d’alguns productes, emprant coles i adhesius que fan que sigui molt difícil desmuntar-los per aprofitar-ne les peces o reciclar directament els materials que, en el cas de les bateries, són molt escassos i difícils d’aconseguir.

Bateria de vehicle elèctric  | Karlis Dambrans (Flickr)
Bateria de vehicle elèctric | Karlis Dambrans (Flickr)

Tot i que aquestes darreres són el cas més clar, les plaques solars i les turbines eòliques també contenen materials per segellar-los i prolongar la seva vida útil que, per bé que són indubtablement efectius, fan que resulti molt car en diners, energia i fins i tot contaminació recuperar-ne els components per poder-los reutilitzar.

Abbott, però, afirma que els fabricants es comencen a adonar que recuperar els materials més escassos serà molt important per assegurar el subministrament a llarg termini i, per tant, la continuïtat de les energies renovables. El mateix investigador ha proposat algunes alternatives per fer circularitzar el sector, com ara fer servir aïllants i adhesius que es puguin separar fent servir productes químics, calor, camps magnètics o fins i tot una polsació sònica d’alta freqüència.

La solució es torna verda a mesura que retira el cobalt del càtode d'una bateria d'ió-liti esgotada
Cobalt retirat del càtode d’una bateria d’ió de liti esgotada

La principal indústria que se’n beneficiaria és, com hem vist, la de les bateries elèctriques, ja que se’n podria reciclar el liti, cosa que actualment gairebé no es fa tot i que és un material rar, costós i contaminant. De fet, Abbott indica que ja hi ha una companya xinesa, BYD, que fabrica bateries sense cola i molt fàcils de desmuntar.

En cas que es vulguin continuar fent servir aïllants i adhesius, però, l’investigador es mostra convençut que hi ha moltes maneres d’aconseguir productes que permetin el reciclatge per evitar que, el 2040, hi hagi els 8 milions de tones de bateries sense reciclar que es calcula que hi haurà si no es fa res. Pel que fa a les plaques solars, els 8 milions de tones es podrien assolir molt més aviat: el 2030.

Més notícies
Retirada de cobalt del càtode d'una bateria d'ió-liti esgotada  | Jeff Fitlow / Universitat Rice

Les bateries amb liti reciclat poden ser tan eficients com les de liti “nou”

Nou avenç en un dels obstacles més grans de la transició energètica
:  - Mobile
Deixalles electròniques

Economia circular per a les deixalles electròniques, un gran repte de futur

Un estudi elabora un marc de treball per entendre les tries a l'hora de processar aquests productes i evitar el frau
:  - Mobile
Mina a la República Democràtica del Congo, el principal productor de cobalt del món | Fairphone

La revolució verda demanarà un gran augment de l’activitat minera

El volum actual d'extracció d'alguns materials claus no és suficient per a cobrir les necessitats d'una l'economia del futur amb zero emissions
:  - Mobile
Retirada del cobalt d'una bateria d'ió liti esgotada  | Jeff Fitlow / Universitat Rice

L’altra cara de la revolució verda: la demanda de metalls i minerals rars es dispara

Sense una extracció i distribució a molt gran escala però alhora sostenibles i respectuoses amb el medi ambient, la transició podria ser extraordinàriament difícil
:  - Mobile
Motor de cotxe elèctric | Flickr

Un material extret dels arbres millorarà la nova generació de bateries

És molt més conductor, barat i poc contaminant que els que es fan servir actualment
:  - Mobile

Nou comentari

Comparteix