L’emmagatzematge d’energia és un dels elements claus del canvi que ens ha d’ajudar a reduir les emissions de gasos d’efecte hivernacle i garantir un futur millor per a tots. De la mobilitat fins a la variabilitat de les fonts renovables, poder guardar-la en bateries és essencial, i la seva capacitat no és l’únic obstacle en aquest procés. Els materials emprats per fabricar-les, com ara el liti, no només són contaminants sinó que tambe són rars, i és per això que el seu reciclatge és una peça central si no volem que la revolució energètica tingui un cost ambiental i econòmic que no podem assumir.

Tot i que és cert que durant els darrers anys la investigació en aquest sentit ha estat molt intensa i s’estan començant a proposar alternatives que semblen molt atractives, el fet és que, a dia d’avui, les bateries que contenen liti són pràcticament l’única opció que tenim, i ho continuaran sent, com a mínim, a mitjà termini. És per això que, a més de treballar constantment en millores que les facin més eficients i més duradores, també s’han estudiat diverses maneres de reciclar aquests materials i poder reutilitzar-los en noves bateries.

Bateria de vehicle elèctric  | Karlis Dambrans (Flickr)
Bateria de vehicle elèctric | Karlis Dambrans (Flickr)

I no obstant això, els fabricants de cotxes poden ser reacis a fer servir bateries amb materials reciclats perquè, potser a causa de l’experiència del paper, ha quedat la sensació que no són tan bons com els originals. Per combatre això, un equip de l’Institut Politècnic de Worcester, als Estats Units, ha publicat un article a la revista ‘Joule’ on mostre que les bateries amb elements reciclats poden ser tan bones, o fins i tot millors, que les fetes amb matèries primeres acabades d’extreure. El mètode de reciclatge emprat en aquest cas va ser un patentat pel cap dels mateixos investigadors i comercialitzat per l’empresa que va cofundar, Battery Resourcers, i sembla que fa que el liti tingui una estructura microscòpica més porosa i que permet millor el pas dels ions de liti. Així, amb una densitat d’energia semblant a les bateries amb materials “nous”, la seva vida ha resultat ser un 53% més llarga.

Així doncs, i segons els resultats d’aquest estudi, el reciclatge de liti i la seva reutilització no només no hauria de fer enrere els fabricants de vehicles elèctrics ni els seus compradors sinó que, fins i tot, podria ser una opció més atractiva que l’ús de materials “nous”. Un fet que, a més, podria tenir conseqüències importants fins i tot a nivell geopolític.

Nou comentari