El telescopi de l’Observatori de l’Alta Provença (França) ha permès un equip d’astrònoms de la Universitat de Birmingham descobrir un exoplaneta molt estrany. Com el famós Tatooine de l’univers de ‘Star Wars’, la llar d’Anakin i Luke Skywalker, aquest món, anomenat Kepler-16b, orbita dos sols que, alhora, s’orbiten l’un a l’altra. Des de la superfície d’aquell planeta, doncs, es podrien veure dues postes de sol.

El planeta és, aproximadament, a 245 anys-llum de la Terra, i va ser detectat gràcies al mètode de la velocitat radial, que permet als astrònoms saber de l’existència d’un planeta observant els canvis en la velocitat de l’estrella que orbiten. Haver-ho aconseguit en un sistema tan especial com aquest, però, en un planeta dels anomenats circumbinaris, és un avenç, ja que permet fer-ho des de terra ferma, amb una eficiència més gran i a un cost menor que fer-ho amb aparells a l’òrbita terrestre. A més, la velocitat radial també és sensible a l’existència d’altres planetes al mateix sistema i permet saber la massa del planeta, una dada fonamental.

Reproducció artística d'un planeta circumbinari i les seves dues estrelles | NASA
Reproducció artística d’un planeta circumbinari i les seves dues estrelles | NASA

Després d’haver-ne trobat un, els astrònoms esperen poder identificar més planetes circumbinaris i estudiar-los per saber com s’han pogut formar. Si normalment els planetes neixen d’un disc protoplanetari que orbita una estrella jove, en el cas d’un sistema binari com aquest això no és possible. Així doncs, hi ha d’haver una altra explicació, perquè la gravetat de les dues estrelles interfereix al disc protoplanetari i no deixa que el material s’aglomeri formant planetes.

És possible, per exemple, que es formés lluny de les dues estrelles, on la seva gravetat és més feble, i que posteriorment s’hi hagi anat acostant. Si no fos així, caldria ravisar la comprensió del procés d’acrecció planetària per comprendre l’existència d’aquest món. El descobriment del planeta ha estat anunciat en un article a la revista ‘Monthly Notices of the Royal Academy of Sciences’.

La protuberància solar capturada pel Solar Orbiter | ESA / NASA

El Solar Orbiter captura una imatge espectacular d’una erupció solar

És la més gran que s'ha aconseguit retratar mai amb una sola imatge i juntament amb el Sol sencer
Un planeta orbitant molt a prop de la seva estrella | NASA

Núvols de metall i pluja de joies: el temps a un exoplaneta llunyà

WASP-121b és a 855 anys-llum de nosaltres i és un exemple de com d'estranys i extrems poden ser aquests mons

Troben un planeta on hi podria haver vida orbitant una estrella moribunda

Si es confirma seria el primer cop que es localitza un planeta amb aquestes característiques al sistema d'una nana blanca
Un forat negre absorbint massa d'una estrella de neutrons | University College London

Podrien haver descobert el primer planeta fora de la nostra galàxia

Es trobaria orbitant un sistema binari molt especial a uns 28 milions d'anys-llum de nosaltres
Alfa i Beta Centauri vistes pel Telescopi Espacial Hubble

Un projecte cercarà vida a Alfa Centauri, el nostre veí estel·lar

El telescopi espacial TOLIMAN és una iniciativa privada i entrarà en funcionament el 2025

Descobreixen una nana blanca ultramassiva producte de la fusió de dues estrelles

L'astre, situat a 150 anys-llum de la Terra, té més massa que el nostre Sol tot i ser una estrella morta. La troballa és sorprenent ja que la fusió les hauria d'haver fet esclatar.