El transport d’aliments pel món és responsable d’aproximadament un 20% de les emissions de gasos d’efecte hivernacle del sector, fins a 7,5 vegades més del que es creia fins ara. Així ho afirma un article publicat recentment a la revista ‘Nature Food’ i que és fruit de la primera estimació completa de l’empremta de carboni de la indústria alimentària, dut a terme per investigadors de la Universitat de Sydney, a Austràlia.

Explotació ramadera de bestiar porcí  | VIA Empresa
La cria de bestiar és una part important de la petjada de carboni de l’alimentació, però altres factors havien estat molt subestimats fins ara | VIA Empresa

Una indústria que genera un terç de les emissions mundials

És prou conegut que el canvi d’usos de la terra per a l’agricultura, la cria de bestiar i el transport dels aliments del lloc de producció a les botigues i de les botigues als consumidors genera una quantitat enorme de gasos d’efecte hivernacle. Segons les Nacions Unides, la producció, processament i envasat d’aliments suposa una tercera part de totes les emissions d’aquests gasos a nivell mundial.

És per això que darrerament s’han fet molts estudis sobre els impactes de l’alimentació en el clima, dels danys en el medi ambient a les emissions de carboni. No obstant això, la complexitat del sistema alimentari fa molt difícil calcular les emissions que se’n deriven directament, especialment les relacionades amb el transport.

Cosigmar
El transport d’aliments en vaixell, avió o camió té un impacte molt més gran en el clima del que s’havia calculat anteriorment

Un factor que no s’havia tingut en compte

La majoria d’estudis fets fins ara infrarepresentaven aquestes emissions perquè calculaven les emissions generades pel desplaçament d’un aliment del lloc de producció al de consum, sense tenir en compte els camions, vaixells i avions que podien haver estat necessaris abans, per ajuntar els ingredients necessaris per a la producció de l’aliment en qüestió.

Per posar-hi remei, els investigadors van recollir dades de 74 països i regions i van estudiar d’on venien els aliments, a on anaven i com es desplaçaven d’un lloc a un altre. Així és com van concloure que, el 2017, el transport d’aliments va generar l’equivalent a 3.000 milions de tones de CO2 a l’atmosfera, fins a 7,5 vegades més del que afirmaven els càlculs anteriors.

El transport de fruites i verdures fresques genera més emissions de carboni que la seva producció

La petjada dels països rics

L’estudi també apunta que els països rics són els responsables de gairebé la meitat de les emissions mundials de CO2 relacionades amb el transport d’aliments, tot i que només suposen el 12% de la població. En comparació, els països més pobres, on viu gairebé la meitat de la població mundial, només generen un 20% de les emissions de CO2 d’aquest sector.

La diferència, és clar, en la importació d’aliments, especialment en l’ús de vehicles refrigerats per transportar fruita i verdures fresques d’una banda a l’altra del món, un procés que emet moltíssim carboni, fins al punt que, segons els càlculs, el seu transport pel món genera el doble de CO2 que la seva producció.

El consum de productes de proximitat pot reduir moltíssim la petjada de carboni de l’alimentació

Canvis necessaris

Les conclusions de tot això se sumen a les d’altres estudis fets anteriorment i tracen el que, sembla, és la millor manera de reduir la nostra petjada de carboni, si més no a nivell individual. Si d’una banda ja sabíem que un consum més baix de carn i un aprofitament millor dels aliments procedents de la ramaderia poden tenir un impacte molt important en la reducció d’emissions, ara també sabem fins a quin punt el consum de productes de proximitat pot canviar el cost pel clima de la nostra alimentació.

Més notícies
Tot i que el seu color ens resulti xocant, l'espirulina, aquí mostrada assecada i convertida en pols, pot ser un element importantíssim per a la seguretat alimentària | IRTA

Un projecte amb lideratge català estudia enriquir aliments amb plàncton

És una de les línies en què es treballa per garantir la seguretat alimentària en el futur
:  - Mobile
El futur del cultiu mundial de blat podria estar assegurat gràcies a una planta silvestre de l'Orient Mitjà

Una mala herba resistent pot ser la clau de la seguretat alimentària global

Creuar-la amb el blat podria donar-li immunitat contra les malalties més greus que pateixen
:  - Mobile
El canvi climàtic canviarà els aliments més consumits en el futur

Sis aliments que l’escalfament global podria fer més habituals

El canvi climàtic requereix trobar productes més resilients, sostenibles i amb una densitat nutritiva més alta
:  - Mobile
Redistribuir els principals conreus a les zones òptimes podria canviar completament el futur del planeta | ACN

Relocalitzar el cultiu d’aliments endarreriria 20 anys el canvi climàtic

Un equip d'investigadors crea un mapa de com optimitzar la producció reduint l'ús d'aigua i retornant grans espais a la natura
:  - Mobile

Nou comentari

Comparteix

Icona de pantalla completa