MonPlaneta
‘Som Elèctrics’ posarà el futur energètic, social i econòmic al centre del debat
  • CA

La setena edició del congrés ‘Som Elèctrics’ vol posar no només el futur energètic sinó també el social i l’econòmic al centre del debat. Aquesta nova trobada, que se celebrarà el 30 de novembre i l’1 de desembre al Museu Nacional de la Ciència i la Tècnica de Catalunya, a Terrassa. Més enllà de la geopolítica, es vol tenir una visió “més introspectiva, alhora que realista”, afirmen en un comunicat, on afegeixen que volen posar més el focus en”la interacció entre la societat i el nostre entorn”.

“Nous models econòmics i conseqüentment socials”

Les sis edicions celebrades fins ara de ‘Som Elèctrics’ han parlat de temes diversos com ara com ser “competitius però també competents”, com industrialitzar el país, com moure’ns i, alhora que es fa tot això, com renaturalitzar espais, sòls i infraestructures. Des del principi, el congrés ha volgut ser un epai de divulgació però també d’anàlisi profund i de debat. A més, tot i que va néixer més centrat en la mobilitat elèctrica, ha anat ampliant-se i parlant de “nous models econòmics i conseqüentment socials”.

Punts de recàrrega per a vehicle elèctric | MNACTEC
Punts de recàrrega per a vehicle elèctric | MNACTEC

A la quarta edició, ja es va interessar en la transició energètica i en com podia donar resposta a les necessitats derivades d’un augment del consum energètic però, també, en quins canvis s’haurien de fer davant d’un canvi climàtic que ja aleshores demanava “respostes i transformacions urgents”. Ara el congrés tornarà a aquest mateix tema perquè els problemes detectats aleshores, “lluny de resoldre’s, han empitjorat”.

Debat sobre un futur “incert”

Si llavors es va parlar de si les societats col·lapsarien, de si hi hauria energia per a tot i per a tots, si les xarxes serien descentralitzades, de quines oportunitats i reptes hi havia… Ara, en un país que “encara no té definit un model energètic clar” i on no hi ha marcs legals que permetin els desenvolupament de renovables, en un país “dependent energèticament” i on la societat no ha rebut “un missatge prou clar” que la faci part activa de la transició, s’hi tornarà.

Parc eòlic offshore de Middelgrunden, situat davant la costa de Copenhagen | Departament d'Acció Climàtica
Parc eòlic offshore de Middelgrunden, situat davant la costa de Copenhagen | Departament d’Acció Climàtica

Alhora, des del congrés remarquen com s’intueix que som “al final d’un procés d’evolució social cap a un nou model, ara mateix, incert”. Aquests canvis, a més, són lents, i arriben després de “dècades de confusió, d’indefinició i d’indecisió”. Així, tot i que recorden que la crisi climàtica “no és d’ara, ni tampoc bona part de les seves solucions, malgrat que el seu impacte és cada cop més gran i més evident”, cal continuar parlant-ne a fons.

Més notícies
Els vehicles elèctrics tenen molts avantatges respecte els de combustió interna | JCT 600
Gairebé la meitat de cotxes disponibles a l’Estat són elèctrics o híbrids
Més enllà de la sostenibilitat, aquesta opció ofereix altres avantatges
La xarxa de recàrrega de vehicles elèctrics és una infraestructura essencial per a la mobilitat del futur | JCT 600
Un programa tria els millors llocs per als carregadors de cotxes elèctrics
El model pot solucionar de manera ràpida un repte que serà cada vegada més complicat
Un pou d'aigua comunitari operat manualmen a Kenya | Wikimedia Commons
La transició energètica perpetuarà les desigualtats si no es repensa
Un estudi de la UAB apunta que cal que el nord redueixi el seu consum energètic per permetre que creixi al sud
Un edifici de Sabadell durant el procés de rehabilitació a què va ser sotmès abans de convertir-se en pisos de lloguer social, un exemple del procés de canvi que necessiten molts edificis del nostre país
La rehabilitació d’edificis és essencial per a la transició energètica
Fer-los eficients pot reduir enormement el seu consum i, per tant, la nostra factura del gas i l'electricitat

Nou comentari

Comparteix

Icona de pantalla completa