A la Universitat Estatal de Carolina del Nord (Estats Units) un equip d’investigadors ha creat un model computacional que determina els indrets òptims per instal·lar-hi carregadors per a vehicles elèctrics als espais públics, a més de com de potents ha de ser els punts de recàrrega, sense posar massa estrès sobre la xarxa de distribució elèctrica local. El programa, presentat a la revista ‘Computer-Aided Civil and Infrastructure Engineering’, vol ajudar a desenvolupar les infraestructures de càrrega a nivell local, de les grans autopistes als desplaçaments locals.
Una xarxa molt complicada de dissenyar
Trobar els millors llocs per posar punts de recàrrega és molt complicat, ja que cal tenir en compte el flux de viatgers i la demanda dels usuaris però també la infraestructura elèctrica de cada lloc, és a dir, si els usuaris la faran servir i si la xarxa podrà suportar-la. És per això que aquest model pot ser una eina molt útil per optimitzar aquestes decisions i donar servei al màxim de persones sense posar en perill l’abastiment d’electricitat.

Tot i que s’ha treballat molt en aquest sentit, la majoria d’estudis fets fins ara es centraven o bé en els millors llocs per a la xarxa de distribució elèctrica o bé en els millors des del punt de vista del transport. Així doncs, calia treballar des d’una òptima que integrés totes dues visions i tingués en compte, també, els gustos i les necessitats dels usuaris.
Infraestructures, transports i comoditat per a l’usuari
És per això que els investigadors han desenvolupat aquest model que té en compte totes tres coses. La ‘pota’ de la infraestructura elèctrica té en compte les limitacions de la xarxa, el de transport inclou el número de viatgers, les rutes i l’autonomia dels vehicles i, pel que fa a les decisions dels usuaris, el model mira de trobar punts de recàrrega que minimitzin el temps de desplaçament.
Amb els resultats de les proves que han dut a terme fins ara, els investigadors estan reunint-se amb administracions locals i també de l’Estat de Carolina del Nord per tal que el model serveixi per dissenyar el desplegament de les infraestructures de recàrrega elèctrica a la regió.