MonPlaneta
El secretari general de l’ONU vol gravar els beneficis del gas i el petroli

El secretari general de l’Organització de les Nacions Unides (ONU), Antonio Guterres, vol que les companyies del sector dels combustibles fòssils paguin impostos pel dany que han causat i causen al clima. En un discurs davant l’Assemblea General de l’organització, ha afirmat que els seus beneficis haurien d’estar gravats per compensar el mal que fan, una opinió que ha estès a totes les indústries contaminants i que contribueixen a l’escalfament global.

Un dels debats més agres

El problema sobre qui paga pels danys que causa el canvi climàtic és un dels debats més candents a les negociacions internacionals i, probablement, un element central a les discussions que hi haurà a la propera cimera climàtica COP27, que tindrà lloc a Egipte. Dirigint-se als delegats de l’Assemblea General, reunits a la seva seu de Nova York (Estats Units), Guterres ha recordat la situació en què ens trobem, on tant la guerra a Ucraïna com l’escassedat d’aliments, els problemes de subministrament energètic i l’augment del cost de la vida està apropant un “hivern de nostra desplaença global”, en referència a la frase amb què comença ‘Ricard III’, de William Shakespeare.

Les inundacions al Pakistan per les pluges monsòniques han afectat especialment el sud del país | PPI via ZUMA Press Wire
Les inundacions al Pakistan per les pluges monsòniques han afectat desenes de milions de persones | PPI via ZUMA Press Wire

Justament, el problema sobre ‘qui paga’ és molt important, ja que els països pobres insisteixen que els rics haurien de pagar per les seves emissions i pels danys que estan causant, especialment, a les regions més desafavorides del planeta. Malgrat les seves promeses, però, els països desenvolupats continuen negant-se a pagar o aporten només una fracció del que havien promès.

Una qüestió de moral i de justícia econòmica

Per a Guterres, però, és una qüestió de moral i de justícia econòmica, com exemplifiquen les grans onades de calor i les inundacions que ha patit el Pakistan, per exemple, que deixen clar com cal apujar l’aposta per ajudar els qui més ho necessiten i que qui ho ha de fer són els responsables de la crisi. “La indústria dels combustibles fòssils s’engreixa amb centenars de milers de milions en subvencions i grans beneficis mentre l’economia de les llars s’encongeix i el nostre planeta crema”, ha sentenciat.

Un conductor posant gasolina a seu vehicle | Viaempresa
Els combustibles fòssils continuen sent un sector enormement lucratiu | Viaempresa

És per això que ha demanat als països desenvolupats que gravin els beneficis de les empreses de combustibles fòssils i redirigeixin els diners als països que pateixen els efectes del canvi climàtic i a les persones que pateixen per l’augment dels preus dels aliments i l’energia. Entre les opcions hi ha una taxa al carboni, als viatges en avió i també als combustibles pesants dels vaixells, que es discutiran properament a la cimera COP26.

Més notícies
La mina de lignit de Turow, a Polònia | W.C.

Europa obliga Polònia a pagar mig milió d’euros diaris mentre no tanqui una mina de carbó

La Comissió Europea li havia ordenat aturar la producció el mes de maig
La seu de Microsoft a Redmond, Estats Units

Microsoft es compromet a compensar les seves emissions de carboni des de 1975

El gegant informàtic es emprendrà les accions necessàries per eliminar la seva contribució al canvi climàtic des de la fundació de l'empresa
Islàndia, actualment, té el projecte de captura de carboni de l'aire més gran del món | Orca

Cinc grans empreses globals anuncien una gran inversió en retirada de CO2

La iniciativa Frontier vol accelerar el desenvolupament de la tecnologia mitjançant la compra del carboni capturat
L'acció pel clima es va endarrerir a causa d'una gran operació de les indústries més poderoses dels Estats Units

L’operació publicitària que va frenar la lluita contra el canvi climàtic

Duta a terme fa 30 anys, va endarrerir la conscienciació de la població i la presa de mesures

Nou comentari

Comparteix

Icona de pantalla completa