Cinc de les empreses més grans del món, tant del sector tecnològic com de la consultoria, han anunciat que invertiran 925 milions de dòlars en comprar CO2 capturat entre ara i el 2030. Aquesta promesa, l’anomenada iniciativa Frontier, suposarà una gran injecció de diners pel desenvolupament de les tecnologies de retirada de carboni.

Darrere Frontier hi ha noms tan coneguts com Alphabet (Google), Meta (Facebook), Stripe, Shopify i McKinsey, que volen accelerar el desenvolupament d’aquesta forma de reduir les concentracions de CO2 a l’atmosfera i, així, permetre a altres companyies que també comprin carboni capturat per compensar les seves emissions.

Les tecnologies de captura i emmagatzematge de carboni, com la que es veu en desenvolupament en aquest laboratori, són i seran importantíssimes pel nostre futur | Andrea Starr | Pacific Northwest National Laboratory
Les tecnologies de captura i emmagatzematge de carboni, com la que es veu en desenvolupament en aquest laboratori, són i seran importantíssimes pel nostre futur | Andrea Starr | Pacific Northwest National Laboratory

Una tecnologia que arrenca lentament

A dia d’avui hi ha instal·lacions que eliminen el CO2 de l’aire a diversos llocs del món, així com projectes per emmagatzemar-lo en forma de roques, al fons del mar o fins i tot reutilitzar-lo… La capacitat real de tots aquests projectes, però, actualment és poquíssima en comparació amb el que faria falta per frenar el canvi climàtic i, a més, els seus costos són altíssims.

Així doncs, Frontier vol augmentar la demanda per injectar diners, fer baixar els costos i cridar l’atenció sobre aquesta possibilitat, atraient més possibles compradors. Així es podria crear un mercat més gran de crèdits de carboni, com el que existeix actualment amb les emissions que s’han “estalviat” però comprant carboni que ha estat efectivament retirat de l’atmosfera.

Inauguració d’una planta de captura i emmagatzematge de diòxid de carboni al Canadà | SaskPower

La captura no és la solució a tot

Per anar bé, però, aquest tipus d’operacions de compra de carboni retirat no s’haurien de fer servir alegrement, com tampoc els altres sistemes de compensació. Tot i que estan pensats per les emissions més difícils d’evitar, sovint s’han convertit en l’objectiu preferit de grans operacions de “greenwashing” per part d’empreses que volien estalviar-se l’esforç de reduir emissions.

La propietària de la iniciativa Frontier és Stripe, proveïdora de programari i serveis financers hibernamericana, i les altres companyies han contribuït al seu finançament inicial. Dins els seus serveis habituals, l’empresa ja ofereix als clients de la seva plataforma de pagaments online l’oportunitat de donar una part del seus beneficis a projectes de retirada de carboni. Ara, aquestes donacions es canalitzaran a través de Frontier.

Nou comentari

Comparteix

Icona de pantalla completa