L’eficiència energètica és un dels grans assumptes en què ha pensat tothom durant els darrers anys, tant si és per reduir emissions de gasos d’efecte hivernacle com per estalviar en uns rebuts de l’electricitat i el gas cada cop més elevats. En el cas dels edificis antics, però, els costos sovint poden ser molt elevats i per tant hi ha un límit als beneficis que se’n poden obtenir.
És per això que una ‘startup’ alemanya anomenada Ecoworks ha desenvolupat una proposta consistent a recobrir les construccions amb fusta i cel·lulosa per reduir la seva demanda energètica d’una manera relativament barata. Gràcies a una tecnologia d’escaneig per làser, crea un “bessó digital” dels edificis i, a partir d’aquí, fabrica panells prefabricats que el cobreixen totalment i en milloren l’eficiencia, tal com explica un article publicat per la cadena nord-americana CNN.

Una necessitat climàtica de primer ordre
A la Unió Europea, els edificis consumeixen un 40% de l’energia i són responsables d’un 36% de les emissions de CO2. Posar-hi remei amb construccions noves, però, no és una opció ni des del punt de vista econòmic ni, tampoc, des del climàtic. En canvi, segons afirmen des d’Ecoworks, el seu mètode permet no haver d’enderrocar ni d’alçar edificis nous, fent més eficients els existents i, com diu Emanuel Heisenberg, fundador i conseller delegat de l’empresa, convertir-los “en embornals de carboni”.
Edificis renovats que generen més del que consumeixen
És per això que la companyia no fa servir els materials habituals sinó fusta i cel·lulosa, que són renovables i emmagatzemen el carboni de què estan fetes durant tant de temps com duri l’edifici. En les seves operacions de renovació, a més, també instal·len calderes elèctriques i instal·len sostres prefabricats que ja duen les plaques solars incorporades. Amb tot plegat, afirmen, els edificis produeixen més energia de la que consumeixen.
Agafem, per exemple, el seu primer gran projecte, un edifici d’apartaments de la dècada de 1930 a prop de la ciutat de Düsseldorf. Abans de la renovació, el 2019, consumia 369 kW/h per metre quadrat, una quantitat enorme i molt per sobre de la mitjana europea. Des que es van acabar les obres, aquelles mateixes llars ara produeixen un 20% més d’energia de la que consumeixen, segons afirma Heisenberg.

Una renovació ràpida i còmoda
Tota aquesta ‘segona pell’, que inclou finestres, ventilació, calefacció i aigua calenta, es pot instal·lar en dues o tres setmanes, expliquen des d’Ecoworks. A més, el 80% de la feina que normalment es fa a l’edifici es duu a terme a la fàbrica, de manera que no només resulta més barat sinó que a més molesta menys els veïns. En total, afirmen, els habitants només han de marxar de casa durant dos dies, en comparació amb les entre 6 i 8 d’una renovació convencional.
La Comissió Europea empeny en el mateix sentit
Així doncs, sembla que tot són avantatges però, no obstant això, només es renova un 1% dels edificis d’Europa cada any, comptant tots els sistemes disponibles. Això, en un continent on un 35% dels edificis tenen més de 50 anys i gairebé un 75% no són energèticament eficients, és un problema important. Per posar-hi remei, la Comissió Europea ha introduït noves regulacions d’eficiència energètica per incentivar la renovació i, així, assolir els objectius de descarbonització.
A Alemanya, explica Heisenberg, això ja està funcionant. Enguany han renovat 320 apartaments i la demanda continua creixent. De fet, Ecoworks espera més que duplicar les xifres durant el 2023 i, l’any 2024, expandir les seves operacions a altres països europeus que, com el seu, tenen moltíssims edificis construïts entre els anys 50 i 80.