Un nou article publicat a la revista ‘PNAS’ proposa, seriosament, un projecte per a posar un para-sol a la Terra. Fent servir un asteroide com a contrapès per mantenir-lo a lloc, ens protegiria de la llum del Sol, mitigant l’escalfament global que aquesta radiació causa en combinació amb la presència de gasos d’efecte hivernacle a l’atmosfera.
Una de les moltes idees per a un problema urgent
Aquesta idea és una de les moltes que s’estan desenvolupant per reduir els efectes del canvi climàtic i posa les bases perquè, en el futur, enginyers treballin per a obtenir un disseny viable que, en poques dècades, refredi el nostre planeta. Evitar que una part de la radiació solar arribi a la Terra és una proposta que s’ha fet abans i amb diverses idees, però en el cas d’aquest tipus d”escut’ el gran problema és que caldria que fos molt pesant per compensar les forces gravitatòries i impedir que la pressió de la radiació solar el fes marxar volant. Això, de retruc, faria que fos caríssim.

Dues innovacions crucials
En aquest sentit, el projecte proposat ara té dues innovacions: un contrapès lligat a l’escut, que reduïria la massa total més de 100 vegades, i l’ús d’un asteroide capturat perquè faci aquesta funció. El desenvolupament de la proposta va començar amb la idea de reduir la radiació solar en un 1,7%, el que es creu que caldria perquè les temperatures globals no pugin de manera perillosa. Després, es va afegir la idea de col·locar un contrapès per reduir el pes de l’escut fins a 3,5 milions de tones, 100 cops menys que les idees presentades fins ara.
Un disseny molt més ràpid i barat de fer realitat
Aquest número, és clar, encara és molt més enllà de les capacitats de llançament actuals, però el fet és que només un 1% de la massa, unes 35.000 tones, seria l’escut que hauria de ser llançat des de la Terra, i amb materials nous i més lleugers podria reduir-se encara més. Pel que fa a la resta, serien asteroides o pols lunar per fer de contrapès.
Tot i la seva complexitat aparent, construir això, afirmen els desenvolupadors de la idea, seria molt més ràpid i barat que altres dissenys pensats fins ara. No obstant això, els coets actuals només poden dur fins a 50 tones a l’òrbita terrestre, i per tant fer-lo realitat continuaria sent molt complicat. Aquest escut solar, malgrat tot, és una mica més possible de construir que els anteriors amb la tecnologia actual, especialment si es redueix la densitat del material, de manera que la idea comença a passar lentament de la ciència-ficció a una possibilitat real.