Descobreixen un asteroide enorme amagat rere la llum del Sol

Un equip internacional d’astrònoms ha descobert tres asteroides propers a la Terra però que quedaven amagats rere la llum del Sol. Un d’ells, a més, segons expliquen els investigadors en un article a ‘The Astronomical Journal’, és el més gros que s’ha trobat en vuit anys d’entre els que poden ser perillosos per a la vida al nostre planeta.

Uns asteroides molt difícils de veure

Aquests asteroides formen part d’un grup que es mou entre les òrbites de la Terra i Venus, i són molt difícils de detectar perquè la brillantor del Sol els oculta. Per poder-los veure, els astrònoms van dur a terme les seves observacions durant el crepuscle fent servir la Càmera d’Energia Fosca del telescopi Víctor M. Blanco de l’Observatori Interamericà Cerro Tololo de Xile.

Un asteroide aproximant-se a la Terra | NASA
Un asteroide tan gros pot ser un perill enorme per al nostre planeta | NASA

Una amenaça per a tota la vida de la Terra

Així és com van detectar, entre d’altres, 2022 AP7, que fa 1,5 quilòmetres de diàmetre i que és en una òrbita que es creua amb la de la Terra. No obstant això, segons els científics, sembla que passa quan el nostre planeta és a l’altre costat del Sol, un patró que es pot prolongar durant segles perquè l’asteroide triga cinc anys a fer una volta a l’estrella.

En algun moment, però, això anirà canviant, i pot arribar a coincidir amb el nostre planeta i qui sap si a impactar-hi. Les conseqüències d’això són gen conegudes perquè esdeveniments com aquest ja s’han produit. A més dels efectes directes de la caiguda de l’asteroide, el planeta quedaria cobert de pols i contaminació, ocultant la llum del Sol i refredant el planeta, en una extinció massiva com no se n’ha vist cap d’ençà de la desaparició dels dinosaures.

Un científic afirma que ha trobat un tros del meteorit que va caure a la Terra fa 66 milions d'anys, causant una extinció massiva | Pixabay
L’extinció massiva e fa 66 milions d’anys va començar amb l’impacte d’un asteroide semblant | Pixabay

Una cerca importantíssima

D’asteroides propers a la Terra i de més d’un quilòmetre de diàmetre es creu que n’hi ha uns 1.000, i durant els darrers anys s’han localitzat gairebé tots. No obstant això, trobar els que són al sistema solar interior és molt difícil a causa de la llum del Sol. Des dels telescopis que són al nostre planeta només hi ha una finestra d’oportunitat de 10 minuts cada nit per mirar de localitzar-los. Des dels telescopis espacials, en canvi, és directament impossible buscar-los, perquè la calor i la llum del Sol destruirien els seus instruments.

I no obstant això, trobar asteroides i cometes que passin a menys de 50 milions de quilòmetres del nostre planeta –els considerats propers– és molt important per tal de poder saber si ens hem de preocupar o fins i tot, arribat el cas, si hem d’actuar. En aquest sentit, fa ben poc que la missió DART de la NASA va demostrar que els humans ja som capaços de desviar asteroides i que, per tant, és crucial poder identificar-los amb temps.

Descobreixen un asteroide que acompanya la Terra en la seva òrbita al Sol