La NASA va anunciar fa pocs dies que està treballant juntament amb la companyia aeronàutica Boeing en el disseny d’un nou avió molt més eficient en el seu ús de combustible. Aquest projecte, que podria resultar en uns aparells que solcarien els cels a partir de la dècada vinent, vol contribuir a reduir l’impacte del sector de l’aviació en el canvi climàtic.
La NASA “també és una agència del clima”
Tot i que “la majoria de vosaltres penseu en la NASA com una agència espacial i una agència d’aviació”, va dir el seu administrador, Bill Nelson, en una compareixença davant de la premsa, “també és una agència del clima”. De fet, és ben conegut que la NASA observa la Terra des de l’espai gràcies als seus satèl·lits, obtenint moltíssimes dades que serveixen als científics.
A més, l’agència també té algunes línies de recerca en tecnologies per reduir les emissions de diòxid de carboni i de desenvolupament de tecnologies aeronàutiques que, en el futur, podrien arribar als avions comercials, com ha passat moltíssimes vegades durant les darreres dècades. Els dispositius de punta alar, per exemple, les petites extensions verticals al final de les ales, van ser creades per aquesta agència als anys 70, tal com va recordar Nelson.
Motors més eficients i un nou disseny per a les ales
Seguint aquesta tradició d’innovació, doncs, la NASA treballa amb Boeing en el Sustainable Flight Demonstrator, un projecte que vol desenvolupar una nova estructura per a les ales dels avions. L’agència i la companyia dissenyaran i construiran un nou avió que, gràcies a aquesta i altres innovacions, hauria de fer servir fins a un 30% menys de combustible que els emprats actualment.
La idea és crear un aparell amb motors més eficients i ales més llargues i menys amples, que ofereixin menys resistència a l’aire. Aquest disseny aerodinàmic, de fet, fa temps que es coneix, però el repte és crear una estructura que permeti suportar aquesta forma per a les ales sense que el pes de l’avió es dispari i poder aprofitar l’estalvi en carburant. Boeing va fer un gran avenç en aquest sentit el 2019, però caldran anys per integrar aquesta innovació amb altres tecnologies i convertir aquesta idea en un avió llest per a la producció en sèrie.
El nou aparell, que segons Nelson podria “revolucionar el tipus d’avió que el públic fa servir més freqüentment” podria volar per primera vegada el 2028 i entrar al mercat aeri mundial durant la dècada de 2030.