MonPlaneta
La NASA i Boeing treballen en el disseny d’un nou avió molt més eficient
  • CA

La NASA va anunciar fa pocs dies que està treballant juntament amb la companyia aeronàutica Boeing en el disseny d’un nou avió molt més eficient en el seu ús de combustible. Aquest projecte, que podria resultar en uns aparells que solcarien els cels a partir de la dècada vinent, vol contribuir a reduir l’impacte del sector de l’aviació en el canvi climàtic.

La NASA “també és una agència del clima”

Tot i que “la majoria de vosaltres penseu en la NASA com una agència espacial i una agència d’aviació”, va dir el seu administrador, Bill Nelson, en una compareixença davant de la premsa, “també és una agència del clima”. De fet, és ben conegut que la NASA observa la Terra des de l’espai gràcies als seus satèl·lits, obtenint moltíssimes dades que serveixen als científics.

L'administrador de la NASA, Bill Nelson | NASA
L’administrador de la NASA, Bill Nelson | NASA

A més, l’agència també té algunes línies de recerca en tecnologies per reduir les emissions de diòxid de carboni i de desenvolupament de tecnologies aeronàutiques que, en el futur, podrien arribar als avions comercials, com ha passat moltíssimes vegades durant les darreres dècades. Els dispositius de punta alar, per exemple, les petites extensions verticals al final de les ales, van ser creades per aquesta agència als anys 70, tal com va recordar Nelson.

Motors més eficients i un nou disseny per a les ales

Seguint aquesta tradició d’innovació, doncs, la NASA treballa amb Boeing en el Sustainable Flight Demonstrator, un projecte que vol desenvolupar una nova estructura per a les ales dels avions. L’agència i la companyia dissenyaran i construiran un nou avió que, gràcies a aquesta i altres innovacions, hauria de fer servir fins a un 30% menys de combustible que els emprats actualment.

El nou disseny d'ales ha estat provat com a concepte però ara cal traslladar la idea a un avió real, superant un bon número de reptes tècnics | NASA / Boeing
El nou disseny d’ales ha estat provat com a concepte però ara cal traslladar la idea a un avió real, superant un bon número de reptes tècnics | NASA / Boeing

La idea és crear un aparell amb motors més eficients i ales més llargues i menys amples, que ofereixin menys resistència a l’aire. Aquest disseny aerodinàmic, de fet, fa temps que es coneix, però el repte és crear una estructura que permeti suportar aquesta forma per a les ales sense que el pes de l’avió es dispari i poder aprofitar l’estalvi en carburant. Boeing va fer un gran avenç en aquest sentit el 2019, però caldran anys per integrar aquesta innovació amb altres tecnologies i convertir aquesta idea en un avió llest per a la producció en sèrie.

El nou aparell, que segons Nelson podria “revolucionar el tipus d’avió que el públic fa servir més freqüentment” podria volar per primera vegada el 2028 i entrar al mercat aeri mundial durant la dècada de 2030.

Més notícies
Uns investigadors han creat una manera de fer, afirmen, que l'aviació pugui ser fins i tot negativa en carboni | Jebulon (CC 0)
Descobreixen una manera de fer combustible d’avió ‘zero emissions’
Les seves prestacions són superiors a les de l'hidrogen o l'amoníac, les grans alternatives al querosè
El Zephyr S és l'avió no-pilotat amb més autonomia del món | Airbus
Nou rècord de durada d’un vol sense pilot
El Zephyr S d'Airbus ha passat més de 27 dies seguits a l'aire, batent el seu propi rècord de 2018
L'aviació comercial és responsable d'una part prou important de l'escalfament global
L’aviació mundial acorda un pla a llarg termini per reduir emissions
L'Organització Internacional de l'Aviació Civil s'ha compromès a ser neutra en carboni el 2050
Avió a l'aeroport de Barajas | ACN
Combustible d’avió d’origen vegetal per reduir les emissions un 68%
El fuel està basat en una varietat de la planta de la mostassa

Nou comentari

Comparteix

Icona de pantalla completa