Substituir el combustible fòssil d’avió amb una alternativa derivada d’una varietat de la planta de la mostassa podria reduir les emissions del sector fins a un 68%, segons afirma un nou estudi liderat per la Universitat de Geòrgia (Estats Units) i publicat a la revista ‘GCB Bioenergy’. Segons el responsable del treball, Puneet Dwivedi, si es pot assegurar el subministrament d’aliments i donar prou incentius econòmics, al sud dels Estats Units hi hauria prou espai com per produir combustible sostenible basat en la Brassica carinata, una planta semblant a la col però que no és comestible.

A dia d’avui, l’aviació és responsable directa del 3,5% de l’escalfament global, i l’ús d’aquesta planta podria reduir la seva empremta de carboni alhora que es creen noves oportunitats de negoci. Tot plegat en un moment on el president nord-americà, Joe Biden, ha anunciat la intenció d’augmentar la producció de combustibles sostenibles al seu país, per tal de reduir les emissions de l’aviació en un 20% el 2030 i aconseguir que la indústria sigui neutra en carboni el 2050. Actualment, el preu d’un litre de fuel d’origen fòssil ronda els 0,5 dòlars mentre que, en els càlculs que s’han fet en el combustible fet amb Brassica carinata, podria oscil·lar entre els 0,12 i els 1,28 dòlars per litre, obrint, per tant, una oportunitat de desenvolupar una alternativa no només més sostenible sinó també econòmicament avantatjosa per a la indústria.

Brassica carinata | Wikimedia Commons
Brassica carinata | Wikimedia Commons

El professor Dwivedi forma part d’un grup del sud-est dels Estats Units que, amb finançament del govern nord-americà, investiga com fer créixer carinata, també anomenada mostassa d’Etiopia, en aquesta regió nord-americana, i s’ocupa d’aspectes com ara trobar les millors pràctiques i també d’optimitzar genèticament la producció d’aquesta planta. Així, sembla que seria una opció a tenir en compte pel futur de l’aviació i, també, per revitalitzar l’economia d’una part important dels Estats Units, on els hiverns són prou suaus com per cultivar-la fins i tot a l’hivern. Això també faria que el conreu d’aquesta planta no entrés en conflicte amb la producció d’aliments, una de les principals preocupacions a l’hora de substituir els combustibles fòssils per biofuels. A més, cultivar-la en època on no pot créixer menjar ajudaria a millorar la salut del sòl i impulsaria la pol·linització, ja que són una de les plantes preferides de les abelles.

El que falta, és clar, és la infraestrucura industrial per convertir les llavors en oli i l’oli en combustible, i és per això que ara mateix s’està estudiant com es podria crear tota una cadena de subministrament que convertís aquesta proposta en una realitat que tindria beneficis a molts nivells.

Nou comentari