L’Organització Internacional de l’Aviació Civil (ICAO per les seves sigles en anglès) ha arribat a un acord a llarg termini per reduir les seves emissions de casos d’efecte hivernacle. En una trobada que ha tingut lloc a Montreal (Quebec), l’organisme representant de l’aviació mundial s’ha compromès a assolir la neutralitat en carboni l’any 2050, en una decisió aprovada pels 193 estats membres.
Bo per a alguns, insuficient per a altres
L’ICAO no és un organisme regulador del sector de l’aviació civil, però és un organisme de les Nacions Unides i els seus estats membres, normalment, acaten les seves decisions. En aquest cas, Rússia i la Xina han estat els dos països més reticents, per bé que han acceptat els termes de l’acord. Tot i que alguns països veuen aquest acord com un compromís ferm, alguns grups ambientalistes consideren que és feble i que no és legalment vinculant, deixant-lo només com una declaració de bones intencions.
Un avenç important
No obstant això, suposa un apropament d’aquesta indústria a l’Acord de París de 2015, a què ni aquest sector ni el del transport marítim van voler adherir-se. Una bona notícia tenint en compte que l’aviació és responsable d’aproximadament un 2,5% de les emissions de gasos d’efecte hivernacle d’origen humà i que, a més, hi ha altres impactes que contribueixen a l’escalfament global, com ara els deixants de vapor d’aigua. És per això que la pressió sobre aquesta indústria és cada cop més forta.
Durant els darrers anys, s’han multiplicat els treballs de científics i enginyers d’arreu del món per mirar de trobar alternatives al querosè que fan servir els avions com a combustible. Gràcies a aquest acord, doncs, és possible que els equips que investiguen en aquest sentit aconsegueixin l’atenció de les grans línies aèries que, com a clients o com a patrons, podrien ajudar a desenvolupar els seus resultats per assolir els compromisos adquirits.