Un equip interdisciplinari d’investigadors afirma que ha descobert una manera de fabricar combustible d’avió amb ‘zero emissions’. En un article publicat a la revista ‘Fuel’, expliquen com les prestacions del producte que han desenvolupat, gràcies a models i anàlisis computacionals molt sofisticats, no només pot retirar diòxid de carboni de l’atmosfera sinó que a més té prestacions superiors a les de l’hidrogen i l’amoníac, les grans alternatives ‘verdes’ al querosè.
Una gran necessitat
A dia d’avui l’aviació comercial suposa un 2,5% de les emissions globals de gasos d’efecte hivernacle, una xifra que, segons les previsions, no farà més que créixer. Així doncs, trobar formes de propulsió alternatives és imperatiu, i és precisament on es va posar a treballar aquest equip de científics i enginyers de l’Institut Politècnic de Worcester, als Estats Units.
Gràcies als models i a les anàlisis per ordinador, els investigadors van aconseguir desenvolupar la fórmula d’un combustible fet a base de magnesi, un mineral molt abundant a tot el món, especialment als oceans. Una barreja d’hidrur de magnesi -magnesi i hidrogen– i un hidrocarbur d’origen verd podria cremar i produïria vapor d’aigua, nanopartícules d’òxid de magnesi i diòxid de carboni. Segons els investigadors, però, i comptant tot el procés, les emissions podrien arribar a ser negatives.
Uns avantatges sorprenents
Un dels grans avantatges d’aquest combustible, en comparació amb altres alternatives, és que permetria fer vols al doble de distància que els avions alimentats amb hidrogen i amoníac. De fet, gràcies a les propietats químiques de l’hidrur de magnesi, en cal menys volum per a la combustió que en el cas del combustible d’avió típic i, per tant, podria augmentar l’abast dels aparells comercials en fins a un 8%.
Els investigadors volen aprofundir en aquest treball fent experiments amb mostres de combustible i ja estan buscant possible finançament d’alguna agència del govern nord-americà. A més, esperen que el seu descobriment, que obre la possibilitat de tranformar completament la idea del combustible d’aviació sostenible, animi altres investigadors a treballar en la mateixa línia.