MonPlaneta
Etihad Airways mostra la seva idea de l’aviació ‘verda’ del futur

La companyia aèria Etihad Airways, dels Emirats Àrabs Units, està posant en marxa algunes proves per tal de mostrar quina és la seva idea per a l’aviació ‘verda’ del futur. La companyia, nomenada “Línia Aèria Mediambiental de l’Any 2022” pel portal ‘Airline Ratings’, es basa en el combustible sostenible i en altres mesures per reduir les emissions, especialment en els seus programes ‘Greenliner’ i ‘Sustainable50’.

Un sector difícil de descarbonitzar

Per bé que cal recordar que l’aviació comercial només suposa un 2% de les emissions globals de diòxid de carboni, aquest sector té altres impactes en el canvi climàtic i, en el futur, s’espera que augmentin. És per això, i perquè fins i tot un 2% seria molt important, que cal trobar alternatives que contribueixin menys a l’escalfament global.

A diferència de l’energia o el transport per carretera, però, en l’aviació resulta més complicat, i és per això que el sector no va per bon camí si vol ser neutre en carboni el 2050, tal com s’ha proposat. La seva principal aposta, de moment, és el combustible d’aviació sostenible (SAF), que podria reduir les seves emissions en un 80%, però de moment només suposa un 1% del que es consumeix arreu del món.

L'Airbus A350 també és protagonista d'un dels programes de reducció d'emissions de la companyia aèria | Ethiad
L’Airbus A350 també és protagonista d’un dels programes de reducció d’emissions de la companyia aèria | Ethiad

Aquí és on entren els programes ‘Greenliner'(pel Boeing 787 Dreamliner) i ‘Sustainable50’ (per a l’Airbus 350), que volen provar de fer l’aviació menys intensiva en carboni no només a través del SAF sinó també reduint la generació de deixalles de plàstic i fent més eficients les rutes. Un exemple d’això és el fet que, durant la COP27, Etihad va afegir una escala al seu vol regular Washington-Abu Dhabi per dur delegats fins a Egipte, en comptes de programar-ne un expressament.

El problema del combustible d’aviació sostenible

Pel que fa a l’ús del SAF, però, hi ha un problema. Tot i que aquells vols es definien com a “lliures d’emissions”, no feien servir només SAF ja que, actualment, la regulació prohibeix que els vols comercials tinguin més d’un 50% d’aquest combustible, ja que no tots els motors poden suportar concentracions més altes, no tots els aeroport tenen infraestructura per fer-lo servir i, a més, ha de ser produït prou a prop com perquè el seu transport no suposi un volum massa alt d’emissions.

Per posar remei a això, Etihad va comprar el SAF necessari pel vol i el va entregar a l’Aeroport Internacional de Los Angeles (Estats Units) que té la infraestructura per fer-lo servir. Allà, va ser integrat al sistema de repostatge combinat amb el combustible tradicional i el van fer servir tants avions de tantes empreses com va durar.

El 'Spirit of Innovation' és l'avió elèctric més ràpid mai construït | Rolls-Royce
Fins ara les proves amb avions comercials elèctrics han estat molt limitades i cal buscar alternatives | Rolls-Royce

Aquest sistema, que fa possible ‘compensar’ les emissions mentre no hi pugui haver vols amb 100% SAF, és anomenat “Book & Claim”, però no és una solució. A més d’augmentar l’ús del SAF, també se n’hauria d’incrementar la disponibilitat i, és clar, reduir-ne el preu, que ara és entre 4 i 5 cops el del combustible tradicional.

Èxits notables que mostren el camí a seguir

A les seves proves amb els 787 i els A350, anomenats ‘Ecoflights’, Etihad va aconseguir el seu rècord reduint en un 72% les emissions d’un vol entre Londres i Abu Dhabi fent servir un 38% de SAF i altres mesures com ara reduir els plàstics d’un sol ús en un 80% i entregant els equipatges amb carros elèctrics. A més, aquest vol també va fer servir la intel·ligència artificial per reduir la formació de deixants, que també contribueixen a l’escalfament global. Modificant l’alçada i les rutes, es pot reduir fins a un 60% l’escalfament causat pel trànsit aeri, segons alguns càlculs.

Cel guixat pel pas dels avions a Terrassa  | Cristóbal
Reduir els deixants també contribueix a frenar el paper de l’aviació en l’escalfament global | Cristóbal Castro

Gràcies a tot això i a altres proves, com ara optimitzar l’enlairament i el descens, encendre el motor a l’últim moment, fer el taxi amb un sol motor o netejar els propulsors amb una escuma especial, s’han aconseguit millores importants. Unes accions que no compensen el fet que els Emirats Àrabs Units siguin el sisè major exportador de petroli del món però que, en qualsevol cas, poden obrir una porta a millorar a tot el sector de l’aviació.

Més notícies
Uns investigadors han creat una manera de fer, afirmen, que l'aviació pugui ser fins i tot negativa en carboni | Jebulon (CC 0)

Descobreixen una manera de fer combustible d’avió ‘zero emissions’

Les seves prestacions són superiors a les de l'hidrogen o l'amoníac, les grans alternatives al querosè
:  - Mobile
Un Airbus A380, l'avió comercial més gros que s'ha fabricat mai | Airbus SAS

Airbus està desenvolupant un motor d’hidrogen i el provarà en l’A380

La companyia vol tenir en funcionament un avió zero emissions l'any 2035
:  - Mobile
La planta solar de fabricació de combustible ha estat desenvolupada a Suïssa i construïda a Madrid | IMDEA Energy

Dissenyen una torre que produeix combustible d’avió amb energia solar

Aquest avenç podria ajudar molt a reduir la petjada de carboni del sector
:  - Mobile
L'hidroavió elèctric que va ser provat amb èxit per Harbour Air

Completat el primer vol comercial d’un avió que funciona només amb energia elèctrica

Aquest vol de prova obre, segons els seus responsables, la tercera era de l'aviació, l'elèctrica, que podria desplegar-se "en un futur molt proper"
:  - Mobile

Nou comentari

Comparteix

Icona de pantalla completa