MonPlaneta
Airbus està desenvolupant un motor d’hidrogen i el provarà en l’A380
  • CA

L’empresa aeronàutica i aeroespacial Airbus ha anunciat que està desenvolupant un motor de pila d’hidrogen que, a més, vol provar en l’avió comercial més gros que ha existit mai. Aquest passat 30 de novembre, l’Airbus Summit 2022, la companyia va anunciar que té la intenció de muntar el motor entre les ales i la cua d’un A380 i començar a fer proves de vol el 2026, amb l’objectiu que el 2035 pugui llançar un avió zero emissions.

La llarga cursa cap a l’hidrogen

L’hidrogen fa moltíssim temps que s’estudi com una possible alternativa als combustibles fòssils tradicionals. De fet, des de mitjans del segle XX que diverses companyies han treballat en avions que el facin servir com a font d’energia. Els problemes, però, han estat molts, i la disponibilitat, l’alta densitat energètica i el preu baix del querosè han fet que, sovint, aquests projectes fossin poc més que curiositats.

Ara, però, amb el canvi climàtic notant-se arreu del món, l’aviació sent responsable d’un 2,8% de les emissions globals de gasos d’efecte hivernacle i el preu del carburant disparant-se, la situació ha canviat. Els darrers anys, de fet, Airbus havia presentat alguns dissenys de concepte per a avions amb motors de combustió d’hidrogen líquid.

El motor de pila de combustible d'hidrogen serà desenvolupat fins que pugui servir per fer volar avions comercials | Airbus SAS
El motor de pila de combustible d’hidrogen serà desenvolupat fins que pugui servir per fer volar avions comercials | Airbus SAS

Una nova proposta

La darrera proposta de l’empresa inclou eliminar directament la idea de cremar l’hidrogen i, amb les cèl·lules de combustible, generar electricitat que faci moure l’avió. Des d’Airbus creuen que, amb un desenvolupament suficient d’aquesta tecnologia, es podria arribar a aconseguir moure fins i tot el més gros de tots els avions comercials.

El gran obstacle, ara, tal com va explicar el conseller delegat de la companyia, Guillaume Faury, és la infraestructura que seria necessària per produir i distribuïr hidrogen a l’escala que necessita la indústria aeronàutica. Aquesta “gran preocupació”, com la va definir ell mateix, podria dificultar els plans d’Airbus per introduir els avions d’hidrogen abans del 2035.

EasyJet i Rolls Royce també han desenvolupat un motor d'hidrogen, en aquest cas de combustió | Rolls Royce / EasyJet
EasyJet i Rolls Royce també han desenvolupat un motor d’hidrogen, en aquest cas de combustió | Rolls Royce / EasyJet

Altres grans empreses del sector també hi treballen

Airbus però, no és l’única que es mou en aquest sentit i, per tant, la demanda d’hidrogen podria créixer molt ben aviat, creant una oportunitat per a companyies de producció i distribució. Justament, no fa gaires dies, Rolls-Royce i l’aerolínia ‘low cost’ EasyJet van anunciar que, per primer cop, havien aconseguit convertir un motor d’avió convencional perquè funcionés amb hidrogen líquid com a combustible. L’hidrogen, a més, s’havia obtingut amb energia eòlica i maremotriu i, per tant, era totalment “verd”.

Pel que fa a la petjada de carboni de l’hidrogen cremat o fet servir en una pila de combustible, la diferència és petita però significativa. Si en el primer cas s’emet una mica d’òxid de nitrogen, un gas d’efecte hivernacle, en el segon només s’expulsa aigua i aire calent. En qualsevol cas, la cursa de l’hidrogen sembla que agafa una nova embranzida i, cada vegada, sembla més a prop de convertir-se en realitat.

Més notícies
El Zephyr S és l'avió no-pilotat amb més autonomia del món | Airbus
Nou rècord de durada d’un vol sense pilot
El Zephyr S d'Airbus ha passat més de 27 dies seguits a l'aire, batent el seu propi rècord de 2018
A l’espera dels avions elèctrics, el combustible sostenible pot ser la salvació de la indústria
Més de 50 companyies es comprometen a fer servir com a mínim un 10% d'aquest fuel a les seves operacions el 2030
L'oli de les fregidores industrials pot ser reciclat per fer-se servir com a combustible sostenible per a avions | Pxhere
Reciclar oli de fregir i fer-ne combustible d’avió, tota una oportunitat
Alguns grans aeroports ja estan treballant per fer aquest salt en la sostenibilitat del transport aeri
Les dades de Google sobre les emissions dels vols són correctes però ometen altres contribuents al canvi climàtic
Google Flights mostra un impacte climàtic dels vols inferior al real
Greenpeace denuncia que un canvi en el càlcul del servei ha "emmascarat" l'impacte dels viatges

Nou comentari

Comparteix

Icona de pantalla completa