Un equip d’investigadors de l’Escola Federal Politècnica de Zuric, a Suïssa, ha presentat en un article a la revista ‘Joule’ el seu darrer invent: una torre que produeix combustible d’avió fent servir energia solar, aigua i diòxid de carboni. Segons expliquen, el seu avenç podria ajudar a reduir molt la petjada de carboni del sector de l’aviació, apropant-lo una mica més a la neutralitat.

Una nova alternativa als combustibles fòssils

Els avions emeten aproximadament el 5% de les emissions de gasos d’efecte hivernacle del món. La majoria són pel seu combustible, el querosè, produït a partir de petroli. Tot i que els darrers temps s’han proposat diverses alternatives més netes, i algunes de molt originals, de moment no n’hi ha hagut cap que s’hagi demostrat capaç de ser aplicada a escala global i posar remei al problema.

Aquí és un entra aquest equip d’investigadors, que afirma que és el primer que aconsegueix demostrar el funcionament de tota una cadena de processos termoquímics, de l’aigua i el CO2 al querosè, en una sistema integrat en forma de torre i alimentat amb energia solar. Fins ara, aquest tipus d’experiments només havien demostrat el seu bon funcionament al laboratori.

El procés produeix querosè sintètic que pot ser emprat per qualsevol avió sense que calgui cap modificació

Un pas més a prop de la neutralitat

Gràcies a aquesta tecnologia, doncs, es podria produir querosè sintètic a partir del CO2 i l’aigua en comptes de fer servir combustibles fòssils. Podria ser utilitzat per qualsevol avió –el querosè és igual, només en canvia la font– i com que el CO2 emès en la seva combustió equivaldria al consumit durant la seva creació, seria neutre en carboni. Això seria encara més profitós si, a més, el CO2 utilitzat es capturés directament de l’aire.

La torre ha estat construïda a l’Institut Energètic IMDEA, a Madrid (Espanya), i consisteix en 169 panells reflectants que segueixen el sol per reflectir la seva llum en un reactor situat al capdamunt. Amb aquesta energia s’alimenten els cicles de reaccions d’oxidació i reducció a l’interior del reactor, que té una estructura porosa d’òxid de ceri que converteix l’aigua i el CO2 injectats al seu interior en gas de síntesi, una barreja d’hidrogen i monòxid de carboni que es pot liquificar i procesar per fer querosè i també gasoil.

Durant els nou dies de proves analitzats a l’estudi, la torre, d’escala industrial, va tenir una eficiència del 4%. Una xifra que els seus desenvolupadors volen millorar fins a superar el 15% i assegurar, així, la viabilitat d’aquest projecte.

Més notícies

A l’espera dels avions elèctrics, el combustible sostenible pot ser la salvació de la indústria

Més de 50 companyies es comprometen a fer servir com a mínim un 10% d'aquest fuel a les seves operacions el 2030
:  - Mobile
Martin Tangney és el responsable d'un projecte que vol convertir les restes de whisky en biocombustible | Celtic Renewables

El sector del whisky vol aprofitar els seus residus com a combustible

Una aposta pels biocombustibles podria aprofitar desenes de milers de tones de deixalles cada any
:  - Mobile

Els vaixells amb combustible renovable podrien ser realitat ben aviat

Els principals problemes són de rendibilitat, no pas tècnics
:  - Mobile
Bosses de plàstic amuntagades  | Europa Press

Una nova tecnologia recicla plàstics en combustible per a avions en només una hora

Un equip d'investigadors aconsegueix convertir el 90% de plàstics en altres productes fent servir temperatures moderades i amb una gran facilitat
:  - Mobile

Nou comentari

Comparteix

Icona de pantalla completa