Moltes de les empreses més grans del planeta estan incomplint els objectius contra el canvi climàtic que elles mateixes s’havien posat. Segons un informe de New Climate Institute i Carbon Market Watch, fet en 25 corporacions, aquestes també exageren o esbiaixen els seus progressos per fer-los semblar més importants del que realment són.
Entre les empreses examinades en aquest informe hi ha Google, Amazon, Ikea, Apple, Sony, BMW o Volkswagen. Entre les 25, són responsables d’aproximadament el 5% de les emissions mundials de gasos d’efecte hivernacle, de manera que poden marcar el camí de la descarbonització. A més, les grans corporacions també tenen una altra raó per fer-ho, més enllà del “bé comú”: els consumidors, cada dia més conscienciats de la necessitat d’un canvi dràstic.
Tot plegat ha fet que moltíssimes empreses s’hagin posat objectius, però segons l’estudi cada cop són més i més fragmentats, cosa que fa molt difícil fer-ne un seguiment. És per això que les dues ONG, New Climate Institute i Carbon Market Watch, han posat en marxa el Corporate Climate Responsibility Monitor, que va comparar les estratègies fetes públiques per les empreses amb les seves accions reals.
Per a cadascuna de les empreses, l’estudi els va donar una puntuació en “integritat”. Tot i que cap va rebre la màxima distinció, se’n van veure unes quantes que estaven reduint emissions a un ritme relativament bo però que, fins i tot aquestes, podien millorar. De fet, si totes implementessin les estratègies que publiciten, les seves emissions es reduirien com a molt un 40%, no pas el 100% necessari per ser considerades neutres en carboni.
Només tres de les 25 companyies tenen objectius de descarbonització ambiciosos i que volen reduir el 90% de la seva petjada de carboni: Maersk, Vodafone i Deutsche Telekom. També hi ha, és clar, el problema de l’abast, és a dir, quines emissions són responsabilitat directa de les companyies i quines són indirectes, tant si són de companyies que els proveeixen de serveis com, fins i tot, l’origen de l’electricitat emprada pel consum dels seus productes.
El Corporate Climate Responsibility Monitor continuarà seguint els objectius d’aquestes companyies i el seu compliment cada any. A dia d’avui, la llista d’empreses analitzades és la següent: Maersk, Apple, Sony, Vodafone, Amazon, Deutsche Telekom, Enel, GlaxoSmithKline, Google, Hitachi, Ikea, Vale, Volkswagen, Walmart, Accenture, BMW Group, Carrefour, CVS Health, Deutsche Post DHL, E.On SE, JBS, Nestle, Novartis, Saint-Gobain, Unilever.