Més de 200 grans empreses es comprometen a ser neutrals en carboni el 2040

La iniciativa, impulsada per Amazon, compta amb noms com ara Twitter, Heineken, Visa, Pepsi o Procter & Gamble

Twitter, Visa, Procter & Gamble, Pepsi, Heineken, Telefónica, Prosegur, IBM, Philips, Acciona, Microsoft, Unilever, Henkel, Mercedes-Benz… són algunes de les més de 200 empreses que han signat un compromís amb la reducció d’emissions que té, com a objectiu final, que arribin a ser neutrals en carboni el 2040. Aquesta iniciativa, sorgida de la col·laboració d’Amazon i el grup de pressió Global Optimism, ha aconseguit reunir una gran varietat d’empreses, tant per la seva mida com pel sector a què es dediquen com també pels seus països d’origen.

Aquest compromís, explica la cadena nord-americana CNN a la seva pàgina web, inclou mesurar i informar regularment de les emissions de gasos d’efecte hivernacle i dissenyar i implementar estratègies i mesures per anar-les reduint en diversos àmbits de la seva activitat, no només de la producció sinó també, per exemple, en la distribució. L’objectiu, com hem vist, és arribar a la neutralitat 10 anys abans del que van proposar els Acords de París de 2015, que tenen com a meta que l’escalfament global no superi els 2ºC respecte els nivells preindustrials.

El vehicle elèctric de repartiment que Amazon ha desenvolupat juntament amb Rivian  | Amazon
El vehicle elèctric de repartiment que Amazon ha desenvolupat juntament amb Rivian | Amazon

Tot plegat, però, és més complicat que no sembla, tant en l’execució com en la fiscalització dels resultats, i és per això que hi ha un cert escepticisme. La neutralitat en carboni, per comprovar que és real, cal un nivell de transparència molt alt i uns càlculs molt precisos i sovint difícils de fer. Això, per exemple, inclouria els actius que tenen algunes d’aquestes empreses en la indústria dels combustibles fòssils, que no sempre s’afegeixen a l’inventari d’emissions de gasos d’efecte hivernacle.

En qualsevol cas, les empreses que han signat el compromís generen més d’1,8 bilions de dòlars anuals (1.800.000.000.000$) i tenen més de set milions de treballadors en 26 sectors econòmics de 21 països, una força suficient com per marcar una diferència, especialment si efectivament s’avancen 10 anys als Acords de París, una contribució a frenar l’escalfament global que seria clau. La mateixa impulsora del compromís, Amazon, ja ha implementat polítiques en aquest sentit, com ara l’objectiu de fer tots els enviaments neutrals en carboni, mirant d’arribar al 50% el 2030. I tot i que promeses com aquesta son un gran reclam publicitari i de relacions públiques, els inversors, que tenen una influència enorme en aquestes empreses, també tenen molt en compte que es compleixin.

Nou comentari