L’oli de cuinar gastat, com ara el que surt de les grans fregidores dels bars i dels establiments de menjar ràpid, pot ser transformat en combustible per a avions d’una manera molt més senzilla i eficient del que pugui semblar. Així, aquest tipus de reciclatge és cada dia més a prop, i hi ha alguns grans aeroports que treballen per fer el que, de ben segur, seria un gran salt en la sostenibilitat del sector del transport aeri.

L’experiència de Dallas

En un article a la web de la cadena nord-americana NBC es parla d’un d’aquests projectes: el de l’Aeroport Internacional Fort Worth de Dallas (Texas, Estats Units), un dels primers grans hubs que aposta per aquesta conversió d’oli cremat en fuel per a avions. Això és possible gràcies a la col·laboració amb el propietari de la franquícia de McDonalds que hi ha al mateix aeroport que, quan l’oli ja no és de la qualitat desitjada, el cedeix perquè sigui reciclat.

El combustible sostenible d’aviació pot ser emprat per qualsevol aparell sense cap tipus de modificació

Un procés relativament senzill

La composició química de l’oli de cuinar i el combustible d’avió, sembla, no és tan diferent. “Només” cal escalfar-lo prou i afegir-hi hidrogen, entre altres coses, per convertir l’un en l’altre. Així, mitjançant un procés de refinat, el que seria un residu difícil d’eliminar es converteix en exactament el mateix producte que fa volar els avions a dia d’avui, sense que hi hagi cap diferència en la qualitat.

A dia d’avui, cada mes es reciclen més de 14.000 quilos d’oli de cuinar dels establiments de l’aeroport Fort Worth per convertir-los en combustible d’aviació sostenible, que no ha estat extret de la terra i que, a més, prové de la reutilització. El procés, a més, és prou eficient perquè, de cada litre d’oli reciclat, en surtin tres quarts de litre de fuel.

Una gran oportunitat pel futur

El problema, és clar, com en la majoria d’aquests processos, és el seu cost de producció, que ara és entre dues i sis vegades el del combustible tradicional. No obstant això, l’augment de l’interès dels aeroports del món per aquests processos pot fer que vagi baixant, especialment per l’abundància de matèria primera a cost zero i ben a prop que hi ha. Així doncs, aquests tipus de projectes podrien ser, en part, el futur del sector de l’aviació, que té molts problemes per desvincular-se dels combustibles fòssils.

Nou comentari

Comparteix