MonPlaneta
Creen un ‘mercat de valors’ d’espècies segons els seus serveis ecosistèmics

Un equip d’investigadors d’Estònia i Suècia ha publicat, en un article a la revista ‘Research Ideas and Outcomes’, els resultats d’un treball amb el qual han mirat de crear un ‘mercat de valors’ de les espècies de la Terra segons el valor dels serveis ecosistèmics que proveeixen. Així, aquest sistema es podrà fer servir, si es vol, per calibrar millor l’impacte ambiental de les accions humanes.

Calcular el valor de les espècies

Coneixem més de 2 milions d’espècies, i podrien ser només una fracció de totes les espècies. Més enllà del seu valor intrínsec, també tenen un valor pels seus serveis ecosistèmics. El cas més clar és el dels insectes, que pol·linitzen els nostres conreus. No obstant això, no hi ha un sistema estandaritzat per calcular aquest valor, i per tant és molt fàcil justificar accions humanes que resulten en la disminució de les poblacions de diverses espècies i, fins i tot, posen en perill ecosistemes sencers.

És per això que, en aquest article, els investigadors proposen un ‘mercat de valors’ d’espècies, que vol servir com una base unificada per trobar la vàlua de qualsevol ésser viu de manera ‘automàtica’. Les espècies, és clar, no tenen propietari, i no se’n transmet la propietat sinó que la ‘venda’ suposa posar en perill o eliminar espècies d’alguna àrea, ja sigui contaminant, desforestant, amb les prospeccions mineres…

El 'mercat' dóna un valor a les espècies en cada indret on es troben per establir un 'preu' a pagar per perjudicar-la | Pensoft
El ‘mercat’ dóna un valor a les espècies en cada indret on es troben per establir un ‘preu’ a pagar per perjudicar-la | Pensoft

‘Retornar’ el dany causat

El que proposa aquest sistema és posar un preu a aquests processos, un deute que qui el duu a terme contreu amb el planeta i que ha de ‘pagar’ d’alguna manera que beneficiï la biodiversitat mundial. En el sentit invers, emprendre accions que beneficien algunes espècies podria convertir-se en un ‘deute’ de la biodiversitat amb la persona, empresa o institució o persona però, en aquest cas, es podria considerar una acció de bona voluntat.

Tot el mercat es basa en la idea d’“espècies digitals”, representacions d’éssers coneguts i desconeguts que es creuen que existeixen i que s’han elaborat amb tot el coneixement sobre el seu hàbitat, l’ecologia la distribució, les interaccions amb altres espècies… Perquè tot plegat funcioni, caldria tenir accés a totes les dades mundials tant de museus com de seqüenciació d’ADN i altres fonts, incorporant-ne el màxim possible per tenir una visió el més global i completa possible.

Pel que fa a aquest mercat, hauria de ser controlat alhora per associacions internacionals de taxonomistes i també per economistes. Tot i que pugui semblar estrany posar ‘preu’ a les espècies, els investigadors conclouen que fer pagar a qui les perjudiqui seria una bona manera de limitar els impactes que rebin i, alhora, impedir que algunes d’importants siguin completament eliminades.

Més notícies
Imatge aèria d'arbres florits d'ipe (en groc) a l'Amazones

El govern brasiler amenaça 130.000 quilòmetres quadrats de selva amazònica

La superfície, semblant a la de Grècia, podria ser destruida per la desforestació i la mineria, segons un informe
:  - Mobile
L'Antàrtida | Universitat de Barcelona

La UB viatjarà a l’Antàrtida per estudiar les amenaces a la biodiversitat

Els ecosistemes bentònics són entorns extrems que afecten l'ecologia de tot el planeta
:  - Mobile
Un picot de bec d'ivori en una de les darreres fotografies que es va poder fer de l'espècie | Wikimedia Commons

Els Estats Units declaren extingides 23 espècies amenaçades

La majoria són d'ocells i musclos, tot i que també hi ha un ratpenat i una planta
:  - Mobile
Dos exemplars de vaqueta mexicana | Flickr

La vaqueta mexicana, una espècie en perill amenaçada pel tràfic de la “cocaïna del mar”

També coneguda com a marsopa de Califòrnia, aquest animal està patint els efectes de la pesca il·legal d'una altra espècie, la totoaba, la bufeta natatòria de la qual pot superar els 70.000€ el quilo
:  - Mobile

Nou comentari

Comparteix

Icona de pantalla completa