La manera com conduim i els pneumàtics que triem poden influir molt en l‘ús de combustible dels nostres cotxes i, per tant, les emissions de CO2. Tenir en compte el model de pneumàtics, i els materials emprats és important, i juntament amb la forma de conducció pot estalviar més d’un 20% de gasolina o dièsel, reduint alhora la despesa i la petjada ambiental.
Com triar un pneumàtic
En el cas dels pneumàtics, el factor més important són les diferències en la resistència a la rodadura, és a dir, l’energia que perd quan està en moviment. A menys resistència, menys energia perduda i menys despesa de combustible per l’augment de l’eficiència del moviment. Si en el cas dels vehicles de combustió interna això redueix l’ús de combustible, en els elèctrics s’aconsegueix que l’autonomia de la bateria augmenti. En aquest sentit, el sistema d’etiquetatge de pneumàtics de la Unió Europea fa molt senzilla la comparació entre diversos productes pel que fa a l’eficiència de l’ús de combustible i l’adherència en terra moll, per exemple.

Conducció econòmica
A més d’això, és clar, hi ha altres consells per adoptar un estil de conducció econòmic que ens permetran estalviar diners, emissions de gasos d’efevte hivernacle i contaminació. Entre aquests canvis en la nostra manera de dur el cotxe que poden tenir un impacte important hi ha, per exemple, evitar el ralentí, fer servir el fre motor, preveure quin serà l’estat del trànsit i preescalfar el cotxe quan fa fred. Tot plegat pot arribar a reduir el consum de combustible un 20%.
L’impacte ambiental de les rodes velles
Tornant als pneumàtics, a més, la seva producció també té un impacte ambiental important, com també en tenen un cop han esgotat la seva vida útil i es llencen. Així, consultar l’origen de l’energia emprada per les fàbriques de cada marca, per exemple, pot ser un factor important, amb algunes marques fent esforços per fer servir cada vegada més energia d’origen renovable.
D’altra banda, cada any es llencen uns 1.000 milions de pneumàtics però, per sort a Europa es reciclen molt. Els materials poden ser emprats per a nous pneumàtics però també per a moltíssimes altres aplicacions. La fabricació de pneumàtics, de fet, no només fa servir materials reciclats sovint sinó que molts d’ells són renovables, com és el cas del cautxú natural.