MonPlaneta
Gairebé el 25% dels cotxes de Noruega ja són elèctrics
  • CA

Fa temps que Noruega és la punta de llança de la transició a la mobilitat elèctrica al món, i ara és a punt d’aconseguir una altra fita: que el 25% dels cotxes del país siguin elèctrics. Aquest passat mes d’abril, els vehicles elèctrics van suposar un 84,2% de les vendes al país, una millora envers el –ja molt alt– 80,1% del mateix mes de l’any passat. Amb aquestes darreres dades, els elèctrics ja són un 23% del parc de cotxes de Noruega.

La decadència dels motors de combustió

Mirant el mercat general, el volum de venda de cotxes durant el passat mes d’abril va caure un 26% respecte el mateix mes de l’any passat, i es van vendre 9,725 unitats. De la immensa majoria de vehicles endollables venuts, a més, el 74,1% eren totalment elèctrics i només un 10,1% eren híbrids, cosa que és una mostra més de la tendència a l’abandó dels cotxes híbrids que hi ha hagut durant els darrers temps.

Fa un any, els vehicles 100% elèctrics eren un 54,9% dels vehicles que es venien a Noruega, mentre que els híbrids eren un 25,2%. En termes absoluts, és a dir, en número de cotxes venuts, els totalment elèctrics es mantenen estables mentre els híbrids han caigut un 70% i els de combustió interna un 40%, especialment pel que fa als dièsel.

Els cotxes elèctrics ja no són el futur de la mobilitat sinó que són el present | Pxhere
Els cotxes elèctrics ja no són el futur de la mobilitat sinó que són el present | Pxhere

Els més venuts

Pel que fa als models, sembla que els primers tres llocs del mes d’abril són pel Volvo XC40, el Skoda Enyaq i el Volkswagen ID.4. La multinacional sueca ha aconseguit encapçalar el rànquing per primera vegada gràcies a una actualització del vehicle que ha fet que no només sigui més barat sinó que, a més, dugui una bateria més gran i sigui més eficient, augmentant-ne l’autonomia. Si mirem els darrers tres mesos, però, els models Y i 3 de Tesla continuen suposant una part molt important de les vendes al país.

Una tendència claríssima

Així doncs, els vehicles de combustió interna, fins i tot els híbrids, van camí de desaparèixer de les carreteres noruegues. Cada cop n’hi ha menys de nous i els que ja corrien van sent retirats. Segons les previsions, i mirant la tendència actual, l’any 2030 entre el 70% i el 80% del parc de vehicles d’aquell país ja serà endollable, i la immensa majoria d’aquests seran 100% elèctrics.

Tot i les bones xifres, hi ha alguns sectors on els cotxes de combustió interna encara no tenen competència elèctrica
Tot i les bones xifres, hi ha alguns sectors on els cotxes de combustió interna encara no tenen competència elèctrica

Com accelerar la transició a tota Europa

Noruega, com podem veure, està avançant ràpidament en una de les potes més importants de la transició energètica i, si tot va segons les previsions, d’aquí a vuit anys tindrà unes xifres d’emissions de gasos d’efecte hivernacle molt més baixes. L’únic obstacle que encara té és un de molt comú a tot el continent: els cotxes elèctrics continuen tenint un preu elevat i són de gammes molt concretes, deixant alguns nínxols de mercat completament a mercè dels vehicles de combustió interna. La diversificació de l’oferta, doncs, juntament amb l’existència d’una xarxa de punts de recàrrega suficient fins i tot en indrets remots, podrien acabar de canviar-ho tot.

Nou comentari

Comparteix

Icona de pantalla completa