La República de les Maldives, a l’oceà Índic, està formada per un grup d’atols i, com a tal, és un dels països del món més amenaçats per la pujada del nivell del mar, un dels efectes del canvi climàtic. És per això que, al costat de Malé, la seva capital, està construint una ciutat flotant per protegir els seus habitants i on podran viure unes 20.000 persones, segons informa la cadena nord-americana CNN.
Aquest projecte enorme està dissenyat amb una forma semblant a la del corall cerebral i estarà format per 5.000 unitats on hi haurà cases, escoles, botigues i restaurants, connectades per canals. Aquest mateix mes se’n presentaran les primeres, i s’espera que els primers habitants s’hi traslladin el 2024 i que la ciutat estigui completada el 2027.

Un país que podria desaparèixer gairebé del tot
El govern de les Maldives està impulsant aquesta ciutat juntament amb la companyia neerlandesa Dutch Docklands i, tot i la seva aparença futurista, no és res més que una solució al problema més gran que pateix aquest país, format per més de 1.000 illes la majoria de les quals són a un metre o menys per sobre del nivell del mar, és a dir, que d’aquí unes dècades podria haver quedat gairebé completament submergit.
En comptes d’abandonar les Maldives, resignant-se a la seva sort, aquest país ha decidit adaptar-s’hi construint cases que, idealment, podrien acabar acollint el més de mig milió de persones que hi viuen, passant, en paraules de Koen Olthuis, fundador de l’estudi d’arquitectura Waterstudio, dissenyador de la ciutat, “de refugiats climàtics a innovadors climàtics”.
Experiència en recuperar terra al mar
La participació neerlandesa en aquest projecte no és estranya: una tercera part d’aquest país europeu és sota el nivell del mar i les obres per guanyar espai a les aigües fa segles que són un element essencial de la seva existència. Amb el canvi climàtic, tot aquest coneixement acumulat es pot fer servir per ajudar comunitats, ciutats, regions i fins i tot països sencers arreu del món, i l’arquitectura flotant és una solució pràctica i econòmica a la pujada del nivell del mar a molts indrets.
A més de l’impacte ambiental i social, els costos econòmics de les inundacions i de l’erosió pujaran cada vegada més a mesura que els efectes del canvi climàtic es vagin fent molt evidents. És per això que aquest tipus d’arquitectura s’ha anat desenvolupant lentament fins arribar a aquest projecte de les Maldives, on es mira de combinar una escala relativament gran, la major vista fins ara, i una velocitat de construcció força ràpida.

Una realitat propera
Els mòduls estan sent construïts a unes drassanes properes, des d’on es traslladen a la ciutat i es fixen al fons del mar amb un sistema que els permet moure’s lentament amb les onades. Alhora, els esculls de corall que l’envolten protegeixen de les onades més fortes i li donen estabilitat. La presència del corall, precisament, ha causat preocupació per l’impacte ambiental del projecte, però els informes asseguren que és mínim i, a més, s’estan creant esculls artificials sota la ciutat per estimular que el corall creixi de manera natural en aquests espais.
L’objectiu és que, ben aviat, la ciutat sigui autosuficient i pugui acollir 20.000 persones, amb energia obtinguda amb plaques solars i tractament local d’aigües residuals que s’emprarà com a fertilitzant per a plantes. A més, la refrigeració s’aconseguirà amb l’aigua de mar, estalviant energia. Un cop funcioni, podria ser un gran exemple per a moltes comunitats del món que, situades a poca alçada, veuen com la pujada del nivell del mar amenaça de fer-les desaparèixer.