MonPlaneta
Analitzen l’efecte de la regulació de la contaminació dels vaixells
  • CA

Un estudi publicat fa poc a la revista ‘Science Advances’ i liderat per la Universitat de Maryland – Comtat de Baltimore (Estats Units) ha analitzat l’efecte de la regulació de la contaminació dels vaixells. Les dades obtingudes no només han mostrat canvis importants en la pol·lució per sofre entre 2015 i 2020 sinó que, a més, poden ajudar a saber com afecten aquestes emissions a les temperatures globals.

La contaminació refreda el planeta

Els coneguts com a aerosols, petites partícules en suspensió, poden perjudicar la salut humana però, a causa de la seva interacció amb els núvols, també refreden el planeta. No obstant, fins a quin punt ho fan no s’ha estudiat prou, i una bona manera de fer-ho és seguir la contaminació dels vaixells.

Un vaixell de càrrega amarrat a la terminal de mercaderies del Port de Barcelona | ACN
Un vaixell de càrrega amarrat a la terminal de mercaderies del Port de Barcelona | ACN

Quan la seva pol·lució entra als núvols de les capes baixes de l’atmosfera, redueixen la mida de les gotetes dels núvols sense canviar-ne el volum, cosa que fa que reflecteixin més energia del Sol altra vegada cap a l’espai i refredin el planeta. Gràcies als satèl·lits, es poden detectar aquests canvis, especialment als oceans, on l’aire que tenen a sobre acostuma a estar força net i on, per tant, les tires de fum dels vaixells són més fàcils de detectar i analitzar per contrast.

Una gran anàlisi global

Els investigadors van fer servir els darrers avenços en computació i intel·ligència artificial per automatitzar aquest procés, identificant les emissions dels vaixells enmig d’una base de dades enorme. Gràcies a això es va poder elaborar un mapa global complet dels deixants dels vaixells durant 19 anys que han compartit amb tothom perquè es pugui estudiar i aconseguir arribar a noves conclusions.

Un vaixell al Port de Tarragona | Arxiu
Un vaixell al Port de Tarragona | Arxiu

Fins i tot abans que es limités la contaminació dels vaixells, els deixants ja no apareixien a tot arreu sinó només allà on hi havia alguns tipus concrets de núvols baixos, cosa molt útil per observar el paper que tenen en els models climàtics. A més, també es veu clarament com el 2015, quan es van crear àrees de control d’emissions a Europa, els Estats Units i el Canadà, els deixants pràcticament van desaparèixer, mostrant l’eficàcia d’aquesta mesura.

No obstant, això no significa que la pol·lució baixés, ja que algunes companyies van fer canvis per adaptar-se a la normativa, augmentant el tràfic a ports propers a l’àrea de control d’emissions però que no hi estaven incloses. El 2020, a més, quan un acord internacional va regular de manera encara més estricta el combustible dels vaixells a tot arreu, detectar els deixants es va tornar encara més difícil, i l’algoritme només els pot trobar als núvols més nets ja que, on hi ha una mica de contaminació, ja no hi ha cap diferència entre el deixant i la pol·lució ‘normal’.

Port de Barcelona
Port de Barcelona

Una espasa de doble tall

Així doncs, sembla clar que reduir encara més la contaminació dels vaixells tindria beneficis però, com que també refreda la Terra, una reducció significativa podria contribuïr a un augment de la temperatura del planeta en un moment prou problemàtic. No obstant, cal saber quin abast té aquest efecte, per veure de quina manera es compensa la prevenció de l’escalfament amb la reducció de la contaminació i els efectes que té en la salut de la vida del planeta, inclosos nosaltres.

Tot plegat sembla una contradicció però, si algunes es prenen per sí soles, sense tenir en compte, per exemple, si les emissions de gasos d’efecte hivernacle continuen descontrolades, el que seria un bé per a la salut per una banda podria dur a problemes greus de sequeres, inestabilitat climàtica i onades de calor per una altra.

Més notícies
Coralls
El soroll dels vaixells fa que els peixos es reprodueixin menys
Eliminar-lo podria ajudar moltíssim a l'augment de les poblacions dels esculls de corall, segons un estudi
El Yara Birkeland | Yara International
Presenten el primer vaixell de càrrega sense tripulació ni emissions
El Yara Birkeland entrarà en funcionament ben aviat a Noruega
El Porrima és un vaixell que incorpora les darreres novetats en tecnologia i disseny per ser el màxim de sostenible possible | Porrima
Un vaixell solar mostra el camí de la reducció d’emissions del sector
Tot i que és un prototip, algunes de les seves innovacions es podrien incorporar al transport marítim
Un vaixell contenidor de Maersk | Wikimedia Commons
El gegant del transport marítim Maersk ha encarregat vuit vaixells “verds”
Ara només ha d'aconseguir prou metanol com per fer-los funcionar, un requisit que ara mateix sembla problemàtic

Nou comentari

Comparteix

Icona de pantalla completa