El gegant del transport marítim Maersk ha encarregat vuit vaixells “verds”

Ara només ha d'aconseguir prou metanol com per fer-los funcionar, un requisit que ara mateix sembla problemàtic

La companyia de transport marítim danesa Maersk, la més gran del món del seu sector, s’ha compromès amb la descarbonització de la seva flota. Aquest dimarts, l’empresa va anunciar que havia encarregat vuit naus de transport de contenidors “verdes”, en el que suposarà una inversió de 1.400 milions d’euros. Aquests vaixells, que tindran capacitat per a 16.000 contenidors i podran funcionar tant amb combustible tradicional com amb metanol, només tenen un inconvenient: la producció mundial de metanol neutral en carboni és menor de les necessitats de tots vuit junts.

Maersk, però, ha de renovar la seva flota durant els propers deu anys si vol complir l’objectiu de ser neutral en carboni abans del 2050, i ho està fent a un cost entre un 10% i un 15% superior al que li costarien els vaixells tradicionals per aconseguir-ho. Tenint en compte que un vaixell de transport de contenidors té una vida d’entre 20 i 25 anys, és un bon moment per començar si es vol enllestir abans de la data límit. El problema que queda, però, és el de la disponibilitat de combustible, tot i que Maersk espera que aquest encàrrec de vuit vaixells serveixi per posar en marxa la indústria del combustible net ja que, si més no, suposa un augment exponencial de la demanda, cosa que hauria de generar una oferta a l’alçada.

Contenidors de Maersk a bord d’un vaixell de transport | Pxfuel

Actualment, les emissions de CO2 derivades del transport marítim són un 3% del total, una part petita però que s’ha de tenir molt en compte ja que tothom ha de posar de la seva part per frenar l’escalfament global. En el cas de Maersk, per exemple, té una flota de 700 vaixells que el 2020 van emetre uns 34 milions de tones de diòxid de carboni. Els seus clients, però, que volen descarbonitzar la cadena de subministrament, han fet pressió perquè comencin el camí per fer més sostenible la seva activitat. Aquesta pressió podria seguir, en efecte dòmino, fins als productors de combustible, que també s’hauran d’adaptar a les necessitats d’un dels seus clients més importants.

Nou comentari