MonPlaneta
Un vaixell solar mostra el camí de la reducció d’emissions del sector
  • CA

El passat 18 de desembre, el MS Porrima va salpar del port d’Osaka, al Japó, en un viatge pioner que s’aturarà a cinc continents i que durarà fins el 2025, quan tornarà al seu país per ser part de l’Exposició Universal. Aquesta circumnavegació de tres anys serà tota una prova d’un concepte revolucionari: un vaixell solar extraordinàriament sostenible i respectuós amb el medi ambient que podria mostrar el camí del canvi al transport marítim.

Un problema urgent

El sector, a dia d’avui, és responsable de més del 80% del transport de mercaderies del món, però no només emet més CO2 que la indústria de l’aviació, a més de contaminar el mar, perjudicant els ecosistemes i acidificant les aigües. És per això que el Porrima pot servir com a exemple, ja que és un prototip centrat en la recerca ambiental i l’aplicació de tecnologies que contribueixin a la sostenibilitat i la reducció de l’impacte de la navegació.

El Porrima farà una circumnavegació de tres anys on visitarà ports de tot el món | Porrima

Un prodigi de la tècnica i el disseny

L’energia solar és només la punta de l’iceberg de les innovacions de la nau. A més d’aquesta font d’energia, el vaixell també duu un filtre que aïlla i concentra nanoplàstics de l’aigua i els converteix en hidrogen que és emprat com a combustible. Al seu interior, una petita granja cultiva algues i bolets comestibles, i disposa de xarxes de bombolles d’aigua que separen els peixos que capturen pel seu pes i alliberen les femelles reproductores.

El Porrima, que fa 35 metres de llarg i 24 d’amplada, també és un prodigi del disseny. Les dues grans estances, la suite VIP i la sala principal, estan pensades com una barreja del concepte de les nines russes, l’origami i les navalles suïsses, per integrar el màxim de coses en el mínim espai possible d’una manera que resulti còmoda i senzilla de fer servir: cadires i taules que es pleguen a les parets, sales que poden ser un museu, una sala d’exhibició o un menjador…

Darrere de tot això, la força impulsora del projecte, és l’empresari, economista i escriptor Gunter Pauli, autor de l'”Economia blava” i molt conscient que l’avenç de la tecnologia ha d’anar de la mà d’un augment de la responsabilitat dels humans envers el planeta, reintegrant-la en la natura.

Un exemple per a tot el món

Aquesta voluntat de transmetre una idea de futur també serà visible al llarg del viatge del Porrima, que en moltes de les seves escales comptarà amb Pauli reunint-se amb ciutadans, acadèmics i líders empresarials per explicar-los com està dissenyat el vaixell i com podria ajudar a tot el món a reduir les seves emissions i respectar més el planeta.

Compartir la tecnologia amb el sector del transport marítim, precisament, és un dels grans objectius del Porrima. De fet, la tecnologia del vaixell ja ha despertat interès. El 2024, els filtres de microplàstics seran instal·lats en un miler de vaixells al Mediterrani per iniciar una gran campanya de neteja de l’aigua, i el 2025, segons afirma Pauli, el Marroc llançarà una flota de vaixells que comptaran amb el sistema de separació de captures de pesca per bombolles. El Porrima, doncs, ja està convertint en un exemple.

Nou comentari

Comparteix

Icona de pantalla completa