Un equip d’investigadors del Departament de Microbiologia i Immunologia de la Facultat de Medicina de la Universitat d’Indiana, als Estats Units, ha anunciat que ha fet un descobriment molt important sobre com una molècula podria millorar el funcionament dels pulmons en les persones que pateixen asma o al·lèrgies alimentàries, dos problemes que afecten milions de persones arreu del món, tant infants com adults.

Tots dos problemes tenen un element en comú: la inflamació dels pulmons a causa del sistema immunològic, com a reacció a la presència d’un al·lèrgen. La inflamació es produeix a través de la comunicació de les cèl·lules, que responen al que perceben com una amenaça, i que s’avisen les unes a les altres alliberant unes molècules anomenaces citocines.

Una d’aquestes citocines, l’interleukina-9 (IL-9) ha estat detectada tant en pacients amb asma com en persones que pateixen al·lèrgies alimentàris. No obstant això, la seva relació amb la inflamació del teixit pulmonar no acabava d’estar clara. En un article publicat fa poc a la revista ‘Science Immunology’, els investigadors afirmen que n’han tret l’entrellat: els macròfags dels pulmons, unes cèl·lules fagocitàries que serveixen per separar l’interior del cos de l’exterior, són un dels objectius principals de la IL-9.

Macròfags

El paper d’aquests macròfags és retirar partícules, com ara pols o microorganismes, de les superfícies respiratòries, és a dir, del teixit dels pulmons, “menjant-se” aquests objectes o organismes indesitjats. La seva acció, doncs, és molt important en els pulmons amb al·lèrgia, i el investigadors han comprovat que la reacció inflamatòria es redueix si no tenen receptor de la citocina IL-9.

A més de la IL-9, també s’han identificat diverses respostes a la seva presència, com ara alguns enzims o altres citocines que intervenen en el procés de la inflamació al·lèrgica. Finalment, a més, tot plegat s’ha relacionat amb el diagnòstic d’asma en els pacients. Aquest avenç, per bé que pugui semblar senzill, és important en la comprensió de la inflamació dels pulmons a causa de les al·lèrgies. En el futur, de fet, es pot fer servir per continuar estudiant els macròfags mirar de trobar una manera de fer-los servir en tractaments contra tot tipus d’inflamacions dels pulmons però, especialment, les d’origen al·lèrgic.

Cigarreta electrònica | Wikimedia Commons