Identifiquen les neurones involucrades en diverses operacions matemàtiques

El nostre cervell té neurones que s’activen quan fem algunes operacions matemàtiques i no quan en fem unes altres. Ho explica un article publicat a la revista ‘Current Biology’ i que és el fruit d’un estudi d’investigadors de les universitats de Tubíngia i Bonn, a Alemanya, que ha identificat les neurones involucrades en diversos tipus d’operacions.

Els processos que tenen lloc al cervell quan fem sumes i restes són pràcticament desconeguts, malgrat com de sovint fem aquestes operacions. L’estudi, però, ha aconseguit avançar una mica més en aquest camp gràcies a la col·laboració amb l’Hospital Universitari de Bonn. Especialitzat en cirurgia cerebral en persones amb epilèpsia, per identificar la zona on hi ha el problema implanten elèctrodes al pacient que poden determinar l’origen de l’espasme i mesurar l’activitat de les neurones.

Cervell | Pixabay

En els experiments hi van participar cinc dones i quatre homes, a qui es van col·locar elèctrodes al lòbul temporal mentre feien algunes operacions aritmètiques bàsiques. Així, els investigadors van veure com les sumes i les restes feien que s’activessin neurones diferents. La reacció era la mateixa tant si les operacions estaven indicades amb signes com amb paraules. Així doncs, sembla que les neurones tenen codificades les instruccions matemàtiques. De fet, en introduir els resultats en un programa informàtic d’autoaprenentatge, després de l’entrenament va poder identificar quina operació havien fet els voluntaris a partir de la seva activitat cerebral.

Tot i que ja se sabia que hi ha neurones dels ximpanzés relacionades amb algunes normes computacionals bàsiques, en humans aquest camp ha estat molt poc estudiat. Aquest estudi, a més de demostrar el mateix, també ha trobat una cosa interessant: en una de les regions estudiades, el còrtex parahipocampal, també hi ha grups de neurones que reaccionen davant d’una suma o una resta, però de manera alternativa, ara uns, ara uns altres. Els investigadors han anomenat aquest procés “codificació dinàmica”.

| Wikimedia Commons