Descobert el bacteri més gran del món, que pot arribar a fer 2cm

Tot i que se suposa que els bacteris són tan petits que només es poden veure amb un microscopi, hi ha excepcions increïbles. És el cas d’un microbi acabat de descobrir, el més gran que s’ha vist mai, que pot créixer fins als dos centímetres de llargada, formant una sola cèl·lula que sembla un fil. Aquesta mida, 5.000 cops superior a la d’altres organismes semblants, ha sorprès molt els científics, que també hi han trobat moltes altres característiques que el converteixen en una espècie interessantíssima i que podria ser una baula perduda en l’evolució de la vida.

Un dels trets característics d’aquest bacteri, descobert als manglars del Carib i que ha estat batejat com a Thiomargarita magnifica, és que el seu genoma no sura al seu interior, com a altres organismes semblants, sinó que el té tancat en una membrana, un fet més propi de cèl·lules més complexes com, per exemple, les que ens formen a nosaltres. És per això, pensen alguns científics, que podria ser un pas intermig d’aquesta evolució.

Tradicionalment, la vida es divideix entre procariotes -bacteris i arqueus- i eucariotes, que van dels llevats a la majoria d’organismes pluricel·lulars, inclosos els humans. Si els primers tenen l’ADN surant a dins seu, els segons el duen a dins d’un nucli i, a més, tenen les funcions cel·lulars repartides en orgànuls. Aques bacteri gegant, però, és a mig camí de totes dues grans línies de formes de vida, difuminant una divisió que es creia gairebé inamovible.

De fet, fins i tot té dues membranes a dins, una per a l’ADN (11.000 gens, en comparació amb els 4.000 de la majoria de bacteris) i una altra que sembla un orgànul, cosa que podria dur, fins i tot, a revisar aquesta divisió bàsica de la vida. Un dels sacs, plens d’aigua, podria ser la raó per la qual aquests bacteris es fan tan enormes. De fet, suposa un 73% del seu volum i té un paper molt important en els processos d’alimentació, respiració i eliminació de residus.

L'equip de recerca de IDIBGI que ha treballat en l'estudi | Universitat Pompeu Fabra