Els avantpassats de la legionel·la ja infectaven cèl·lules eucariotes fa com a mínim 2.000 milions d’anys, poc després que aquests organismes comencessin a alimentar-se de bacteris. El descobriment l’ha fet un equip d’investigadors de la Universitat d’Uppsala, a Suècia, que l’ha anunciat en un article a la revista ‘Molecular Biology and Evolution’.

Aquest nou estudi és important perquè aporta dades al debat científic de si la fagocitosi (alimentar-se d’altres cèl·lules) va aparèixer abans que els mitocondris (la doble membrana de les cèl·lules eucariotes) o si va ser al revés, a més d’aprofundir en la investigació sobre com van aparèixer els bacteris perjudicials i com van evolucionar les cèl·lules complexes.

En aquest cas, fa 2.000 milions d’anys els avantpassats de la legionel·la ja tenien la capacitat d’evitar ser devorats pels organismes eucariotes i també la de fer-los servir per multiplicar-se. De fet, els seus descendents són una gran família de bacteris que poden infectar pràcticament qualsevol eucariota, d’una ameba a un ésser humà.

Legionel·la | Pixnio

L’organisme identificat sembla que és l’avantpassat comú de tots ells, i va viure quan els eucariotes estaven evolucionant de cèl·lules simples als organismes d’avui. Aquesta legionel·la ancestral, afirmen els científics, va ser un dels primers organismes que van infectar-los.

La infecció per legionel·la comença quan un organisme eucariota introdueix el bacteri al seu interior mitjançant la fagocitosi, per tal de digerir-lo i alimentar-se’n. La legionel·la, però, evita la digestió i fa servir l’organisme com a font d’energia per multplicar-se.

Tots els bacteris de la família, afirma l’estudi, tenen aquestes eines, cosa que indica que el seu antecessor comú ja les devia tenir i que, per tant, la fagocitosi és com a mínim tan antiga com elles, és a dir, que van aparèixer al principi de la seva evolució. Això voldria dir que la fagocitosi va aparèixer fa 2.000 milions d’anys o més i que els mitocondris van aparèixer més tard, donant una possible resposta a aquesta incògnita.

Reproducció artística de l'aspecte que devia tenir Dolly | Scientific Reports