L’Agència d’Investigació Ambiental (EIA) exigeix que les Nacions Unides impulsin un tractat internacional fort per controlar d’una vegada la contaminació per plàstics. L’ONG, amb seus a Londres i Washington, afirma en un informe que ens trobem enmig d’una emergència global que considera gairebé tan greu com el canvi climàtic i que cal encara immediatament.
L’EIA recorda que, segons diversos informes, hi ha microplàstics tant a la neu de l’Àrtic, com al sòl, com al menjar i, també, a l’aire que respirem. A més, és clar, hi ha els plàstics més grans, que tenen efectes molt negatius per a la biodiversitat. L’informe posa el cas de 20 elefants que van morir a Tailàndia després de menjar plàstic d’un abocador.

En definitiva, l’organització demana que s’estableixi un tractat vinculant, amb objectius de reducció tant de la generació de residus de plàstic com de la mateixa producció d’aquests productes. Si no ho aturem, afirmen, el 2040 hi haurà tant de plàstic al mar que “podria superar el pes de tots els peixos dels oceans”.
Tot i que les Nacions Unides consideren que hi ha tres amenaces ambientals greus (el canvi climàtic, la pèrdua de la biodiversitat i la contaminació) que cal abordar alhora, les dues primeres han estat objecte de cimeres i acords internacionals des de fa dècades, deixant el seus resultats reals a banda, mentre que la creació d’un tractat sobre els plàstics continua trobant l’oposició d’alguns països.

No obstant això, sembla que a dia d’avui la situació està canviant, i l’oposició ja no és tant a l’establiment d’un tractat en sí sinó als seus límits i a si ha de ser vinculant o de compliment voluntari. Una situació que des de l’EIA troben incomprensible perquè el mal que ja han fet els plàstics és prou gran i prou difícil d’arreglar com per posar pegues a salvar el que encara es pugui.