Descobreixen els insectes pol·linitzadors més antics del món

Un equip d’investigadors ha descobert els insectes pol·linitzadors més antics del món. Segons informen en un article publicat a la revista ‘Biology Letters’, aquests animals van viure al que actualment és Rússia fa uns 280 milions d’anys i, pel que sembla, s’enfilaven als arbres per buscar menjar. Amb aquesta troballa, les proves més antigues d’insectes tranportant pol·len d’una planta a un arbre s’endarrereixen en aproximadament 120 milions d’anys.

Uns insectes que vivien a terra

Els insectes, que formen part d’un gènere anomenat Tillyardembia i que va ser descrit per primera vegada el 1937, medien aproximadament 1,5 centímetres de llargada. Com que les seves ales, pel que sembla, eren molt febles, probablement passaven la majoria de temps al terra del bosc, enfilant-se als arbres quan havien de trobar el pol·len de què s’alimentaven.

En observar atentament 425 fòssils de Tillyardembia d’una col·lecció russa, els investigadors es van adonar que sis d’ells encara tenien restes de pol·len enganxades als seus caps, potes, tòraxs o abdòmens. Una proporció gens estranya tenint en compte que, normalment, el procés de fossilització elimina aquest tipus de restes.

L'anàlisi dels fòssils ha permès trobar restes de pol·len al cos dels insectes | Institut Paleontològic Borissiak
L’anàlisi dels fòssils ha permès trobar restes de pol·len al cos dels insectes | Institut Paleontològic Borissiak

L’estudi d’aquest pol·len va revelar que era de només dos tipus diferents, indicant, a més, que aquests insectes devien ser selectius a l’hora de menjar. Aquest tipus d’especialització, afirmen els investigadors, encaixa perfectament amb el fet que podrien ser pol·linitzadors. De fet, aquestes especialitzacions es podrien haver produït moltíssim abans de l’aparició dels Tillyardembia però, de moment, no se n’han trobat proves.

Encara se’n podrien descobrir més coses

Analitzar amb més detall aquests fòssils podria arribar a mostrar si els Tillyardembia tenien trets especials, com ara pèls o altres estructures, per atrapar el pol·len al seu cos o el seu cap. A més, també podria ser interessant mirar d’esbrinar si hi havia alguna cosa en la forma del pol·len que el fes més procliu a enganxar-se al cos d’aquests insectes. Si els grans estaven preparats per formar grumolls més ràpidament, per exemple, això els hauria ajudat a enganxar-se a qualsevol tipus de pèl que tinguessin els Tillyardembia, ajudant els arbres a reproduir-se i als insectes a acumular menjar ràpidament.

Aquests petits crustacis fertilitzen les algues vermelles com les abelles ho fan amb les flors de terra ferma | Universitat de la Sorbona