A la província de Fujian, al sud-est de la Xina, un equip de paleontòlegs ha descobert les restes fòssils d’un dinosaure molt estrany, que s’assemblava als ocells actuals però que destaca, entre d’altres coses, perquè tenia unes potes sorprenents. Presentada a la revista ‘Nature’, aquesta nova espècie, batejada com a ‘Fuijianvenator prodigiosus’, va viure a finals del Juràssic, fa entre 150 i 148 millions d’anys, es caracteritzava per tenir la part baixa de les potes el doble de llargues que les cuixes, una morfologia única a la seva família.
Una baula important al registre fòssil
Aquest dinosaure, de la mida aproximada d’un faisà i que pesava uns 641 grams, permet omplir un buit important del registre fòssil, el que connecta els dinosaures amb els ocells. Pel que en sabem, les aus es van començar a diferenciar dels dinosaures teròpodes durant el Juràssic, però la manca de fòssils de l’època fa difícil conèixer el principi de la seva història evolutiva separada. Així doncs, el ‘Fujianvenator’ ens mostra un d’aquests primers passos.
Un gran corredor o bé un animal que vivia en entorns aquàtics
Tenint en compte el que sabem dels animals moderns, en què una part inferior de les potes més llarga s’associa a animals que són molt ràpids, els investigadors creuen que aquest dinosaure podria haver estat un corredor veloç. No obstant això, també és cert que en els ocells es relaciona amb espècies que viuen en entorns aquàtics, de manera que no es pot descartar aquests possibilitat. De fet, el descobriment de fòssils d’altres animals semiaquàtics a la zona dóna suport a aquesta teoria.
A més, i sabent com eren els seus parents més propers, es creu que aquest animal tenia plomes, per bé que no se n’han trobat restes. Tampoc no es pot saber, si més no a partir dels fòssils trobats, si podia volar.