Un senyal de ràdio duu a identificar un exoplaneta de la mida de la Terra

La detecció d’un senyal de ràdio ha dut un equip d’astrònoms a identificar un exoplaneta de la mida de la Terra i que és a 12 anys-llum de nosaltres. Aquest món, tal com expliquen en un article a ‘Nature Astronomy’, podria tenir un camp magnètic, cosa que explicaria el senyal, i es creu que fins i tot podria disposar d’atmosfera. Al cap i a la fi, el camp magnètic de la Terra proteeix la nostra, d’atmosfera, reflectint les partícules energètiques i el plasma del Sol.

Trobar planetes amb atmosfera fora del Sistema Solar, de fet, podria ser un indicador de la possibilitat que tinguessin vida, per bé que no ho fa segur. En aquest cas, els investigadors van detectar ones de ràdio molt fortes que venien de l’estrella YZ Ceti i del planeta rocós que l’orbita, anomenat YZ Ceti b. Aquestes ones, segons afirmen, són creades justament per la interacció entre el camp magnètic del planeta i l’estrella.

Detectar ones de ràdio a planetes petits és molt difícil

Per detectar-les, aquestes ones de ràdio han de ser molt potents. Fins ara, només s’havien detectat camps magnètics a exoplanetes molt grans, aproximadament de la mida de Júpiter. Fer-ho en planetes més petits, com ara de la mida de la Terra, és molt més difícil perquè des del nostre punt de vista són pràcticament invisibles. Així doncs, cal trobar maneres de veure’ls.

La interacció entre l'estrella i el planeta emet ones de ràdio molt potents | Alice Kitterman / National Science Foundation
La interacció entre l’estrella i el planeta emet ones de ràdio molt potents | Alice Kitterman / National Science Foundation

En aquest cas, els investigadors buscaven planetes a prop de les seves estrelles i d’una mida semblant a la Terra. Per la seva posició, segur que hi fa massa calor com perquè hi pugui sobreviure res, però alhora rep moltes emissions de l’estrella i, si té un camp magnètic, emetre ones de ràdio molt potents. És el cas de YZ Ceti b, que orbita la seva estrella en només dos dies. El plasma de l’estrella xoca contra el seu camp magnètic, rebota i interactua amb el d’ella mateixa, creant ones de ràdio que podem detectar.

Aurores tant a l’estrella com al planeta

Gràcies a això, s’han pogut mesurar i fins i tot determinar quina és la força del camp magnètic del planeta. De fet, fins i tot han arribat a la conclusió que aquest interacció deu crear aurores però, en aquest cas, a l’estrella mateixa. És el que indiquen aquestes ones de ràdio. A més, també es creu que, si el planeta té atmosfera, hauria de tenir aurores causades per la mateixa interacció.

En el futur, els nous radiotelescopis més potents podrien ajudar als astrònoms a trobar més senyals que indiquin l’existència de camps magnètics a planetes llunyans. Una part molt important de la cerca de planetes habitables o habitats. Així doncs, si fins ara l’exploració dels exoplanetes ha avançat molt, durant els propers anys podríem veure encara un altre salt.

La reacció dels planetes a la presència de gasos d'efecte hivernacle depèn de cadascun d'ells | ESO/M. Kornmesser