Presenten una imatge millorada del primer forat negre que es va fotografiar

Gràcies a l’ús d’un algoritme d’aprenentatge automàtic, un equip d’investigadors ha pogut presentar una imatge millorada del primer forat negre que es va aconseguir fotografiar, el que hi ha al centre de la galàxia M87. Tant la imatge, molt més nítida que la que coneixíem fins ara, com el mètode per obtenir-la, basat en les mateixes dades, han estat presentats en un article publicat a la revista ‘Astrophysical Journal Letters’.

Treballant a partir de dades del 2019

La primera imatge d’un forat negre es va aconseguir l’any 2019 gràcies al Telescopi de l’Horitzó d’Esdeveniments. Aquella primera ‘fotografia’, obtinguda gràcies a les dades d’una xarxa de telescopis repartits per tota la Terra, mostrava un núvol borros de gas que girava, mostrant vagament la silueta del cos extraordinàriament massiu que hi ha al mig. Aquella tècnica, però, deixava alguns forats a les dades disponibles.

La primera imatge directa que es va obtenir d'un forat negre | EVENT HORIZON TELESCOPE
La primera imatge directa que es va obtenir d’un forat negre | EVENT HORIZON TELESCOPE

Una gran ajuda per completar la informació

Per completar-les de manera ‘real’, només es podria fer servir més i més telescopis. Hi havia, però, una altra opció, fer servir un algoritme d’aprenentatge automàtic per omplir els buits en la informació disponible i poder, així, millorar el coneixement sobre el forat negre i, amb ell, la imatge obtinguda. Així, en comptes de fer com els anàlisis anteriors, que els omplien a partir de preconcepcions, l’algoritme omple els buits en les dades basant-se en més de 3.000 imatges simulades de com es mou la matèria al voltant d’un forat negre, cosa que li dóna un aspecte molt més nítid que la que coneixíem fins ara.

En el futur, l’ús d’aquesta tècnica pot ser molt útil per als científics per conèixer millor quina és la massa del forat negre i fer tests de gravetat i altres estudis sobre la seva física amb resultats molt més precisos que fins ara, cosa que ajudarà a conèixer una mica millor un dels misteris més grans del cosmos.

El xoc entre tres galàxies va expulsar un forat negre, que ha sortit disparat deixant tot d'estrelles acabades de néixer darrere seu | NASA