Descobreixen el forat negre més proper a nosaltres que s’ha trobat mai

Un equip d’astrònoms ha descobert el que és, fins ara, el forat negre més proper al nostre planeta que s’ha detectat mai. Anomenat Gaia BH1, l’objecte és a només 1.560 anys-llum de nosaltres, té una massa 10 cops superior a la del Sol i orbita una estrella que s’hi assembla, segons expliquen els seus descobridors en un article publicat a la revista ‘Monthly Notices of the Royal Astronomical Society’.

Un forat negre poc corrent a la Via Làctia

És ben conegut que la majoria de forats negres s’enduen i devoren el gas de les grans estrelles que tenen a prop, un gas que s’acumula en un disc al seu voltant i que brilla emetent raigs X. Aquest tipus de forats negres, però, no són gaire habituals a la nostra galàxia, on la majoria estan en un estat molt menys actiu. No obstant això, les darreres dades del satèl·lit Gaia de l’Agència Espacial Europea (ESA), que han permès fer un mapa amb milers de milions d’estrelles, han permès trobar-ne un.

El forat negre ha estat detectat gràcies a com deforma la llum que passa pel seu costat | Wikimedia Commons
Els forats negres no poden ser detectats directament sinó que ho són pels efectes que tenen en tot allò que els envolta | Wikimedia Commons

Si una estrella i un forat negre s’orbiten a una distància prou gran, la primera no perdrà gas, però el seu moviment es veurà afectat per la gravetat i, per tant, els astrònoms poden detectar-ne la presència i també la seva massa. D’entre centenars de milers d’estrelles que sembla que siguin estirades per un objecte desconegut, només una sembla una bona candidata a tenir un forat negre de company i, de fet, les observacions fetes per altres telescopis també semblen corroborar aquesta hipòtesi.

El satèl·lit Gaia podria permetre trobar altres forats negres semblants

El forat negre Gaia BH1, doncs, és el més proper a la Terra que s’ha trobat mai, amb el següent a 3.200 anys-llum, però és probable que no sigui el més proper, ja que a la Via Làctia hi ha uns 100 milions de forats negres. El problema és que, com hem vist, la majoria estan aïllats i, per tant, són invisibles per a nosaltres. Potser amb la propera sèrie de dades del satèl·lit Gaia, que es publicarà l’any 2025, se’n podrà trobar algun més.

Descobreixen un forat negre vagant per la Via Làctia