Detecten un dels forats negres més grossos que s’han vist mai

Un equip d’astrònoms ha detectat un dels forats negres més grossos que s’han vist mai gràcies a l’ús d’una nova tècnica. Segons expliquen en un article publicat per la Royal Astronomical Society, té una massa uns 30.000 milions de cops superior a la del Sol, una magnitud que s’ha vist molt poques vegades fins ara. La nova tècnica, a més, obre la possibilitat de detectar molts més d’aquests cossos fascinants.

Les lents gravitacionals

El forat negre ha estat descobert gràcies a l’ús de les anomenades lents gravitacionals, és a dir, fer servir una galàxia propera com si fos una lupa que canvia la llum d’objectes més llunyans. Gràcies a això, van poder examinar l’efecte que té en la llum un forat negre que és a centenars de milions d’anys-llum de distància de nosaltres. Amb això, juntament amb imatges del Telescopi Espacial Hubble i l’ús de simulacions amb superordinadors, s’ha aconseguit confirmar l’enorme mida d’aquest objecte.

Tot i que la tècnica de la lent gravitacional s’havia fet servir en altres casos, és el primer cop que s’empra per detectar un forat negre. Aquest, a més, és un dels més grossos que s’han vist mai i, de fet, es troba al límit superior de la mida que, segons la nostra comprensió actual d’aquests cossos, poden arribar a ser. És, doncs, un descobriment que pot obrir encara més la investigació per acabar d’entendre la seva naturalesa.

Forat negre
Els forats negres actius són molt més fàcils de veure i d’estudiar que els inactius

Una eina per estudiar forats negres inactius molt llunyans

Aquesta tècnica, a més, té l’avantatge que permet estudiar forats negres inactius llunyans. Fins ara, els únics que es podien observar eren els actius, que s’escalfen i alliberen energia en forma de llum, raigs X i altres formes de radiació. Ara, doncs, tenim al nostre abast una nova eina per detectar forats negres molt llunyans que estan inactius i que tenen, com aquest una mida enorme. Gràcies a això, es podria investigar com és que han assolit aquestes proporcions.

Els forats negres ultramassius, de fet, són els objectes més pesants de tot l’univers i se’n troben molt pocs. Segons les teories actuals, es devien formar durant la fusió de galàxies fa milers de milions d’anys. Quan passa això, els forats negres poden absorbir moltes estrelles, cosa que explicaria per què arriben a unes masses tan increïbles.

El forat negre ha estat detectat gràcies a com deforma la llum que passa pel seu costat | Wikimedia Commons