Un enorme forat negre vaga per l’espai deixant un rastre d’estrelles

El Telescopi Espacial Hubble va observar per casualitat un fet que no havíem vist mai fins ara a l’univers: un forat negre supermassiu vagant per l’espai i deixant darrere seu un rastre d’estrelles acabades de néixer. Pel que sembla, va ser expulsat pel xoc entre tres galàxies i, tal com explica un equip d’astrònoms a ‘The Astrophysical Journal Letters’, el forat, d’una massa equivalent a 20 milions de sols, es desplaça a una velocitat esfereïdora i té una ‘cua’ de 200.000 anys-llum de llargada.

A mesura que avança, xoca amb gas i pols, però va massa ràpid per devorar-los i, en comptes d’això, està fomentant la creació de noves estrelles darrere seu. Tantes, que la ‘cua’ del forat negre és gairebé la meitat de brillant que la galàxia d’on prové, que és al final. Un fenomen còsmic que no s’havia observat fins ara i que ha despertat moltíssimes preguntes entre els científics.

Un descobriment casual

Els astrònoms estaven examinant imatges del Telescopi Espacial Hubble cercant clústers d’estrelles en una galàxia nana relativament propera. Així va ser com van veure una petita línia que, a primer cop d’ull, va semblar un efecte òptic causat pels raigs còsmics. En eliminar-los, però, la línia continuava sent allà, i els investigadors no tenien ni idea de què podia ser. Per esbrinar-ho, van examinar aquella regió del cosmos amb un espectroscopi i es van adonar que era una ‘filera’ d’estrelles i que, al seu davant, hi havia un forat negre.

Les dues galàxies estan començant a xocar, iniciant un procés espectacular que durarà milions d'anys | Gemini North
Les dues galàxies començant a xocar | Gemini North

Un esdeveniment molt violent

Segons han pogut determinar, aquest fenomen és fruit de diverses col·lisions entre forats negres supermassius. Les dues primeres galàxies es van fusionar fa uns 50 milions d’anys, fent que els forats negres del seu centre comencessin a girar l’un al voltant de l’altre, com un sistema binari. Quan una tercera galàxia va xocar amb les dues anteriors, la combinació de tres forats negres va desestabilitzar el sistema i un d’ells, per una banda; i l’altre, per l’altra, van sortir disparats en direccions oposades. És per això que al centre de la galàxia no hi ha cap forat negre i que, en canvi, a l’altre costat de la galàxia s’ha observat el que podria ser un forat negre binari desplaçant-se.

Ara, els investigadors esperen poder fer servir observatoris més nous i potents no només per examinar millor aquest fenomen sinó, fins i tot, amb l’esperança de descobrir-ne d’altres de semblants.

Simulació de d'un sistema binari de forats negres | Simulating eXtreme Spacetimes Lensing