Una estrella devora la seva companya i esdevé la més massiva del seu tipus

Un equip d’astrònoms ha descobert una “vídua negra” a 3.000 anys-llum de nosaltres que, devorant la seva companya, ha esdevingut la més massiva del seu tipus. Tant que, segons les teories físiques actuals, aquesta estrella de neutrons s’apropa al límit teòric que l’hauria de convertir en un forat negre. Els científics que l’han identificat han publicat les seves observacions a la revista ‘The Astrophysical Journal Letters’.

Les restes d’una estrella morta

Les estrelles de neutrons són les restes col·lapsades d’estrelles que han arribat al final de la seva vida. Són extremadament denses i, en el cas d’aquesta, la seva massa supera en més de dues vegades la del Sol i gira a una velocitat de 707 vegades per segon, una xifra que també l’apropa al rècord de la Via Làctia.

Les estrelles de neutrons són uns cossos celestes fascinants | Kevin McGill
Les estrelles de neutrons anomenades púlsars emeten radiació de gran intensitat | Kevin McGill

El fet que roti fa que se la classifiqui com a púlsar, un tipus d’estrella de neutrons que emet llum en forma d’ones de ràdio, raigs X o raigs gamma. Si normalment un púlsar gira un cop cada segon, aquest ho fa més de 700 vegades més ràpid, obtenint l’energia de la seva companya, amb què forma un sistema binari.

Devorant la seva companya

Aquest astre, oficialment PSR J0952-0607, és anomenat una “vídua negra” en referència a les aranyes de l’espècie en què, al nostre planeta, les femelles devoren els mascles després d’aparellar-se. En aquest cas, l’estrella de neutrons ja ha absorbit gairebé tota la massa de la seva companya, cosa que l’ha fet augmenta enormement de massa.

L’únic que queda de la víctima és, de fet, una massa equivalent a la d’un planeta gasós uns 20 cops més gran que Júpiter, i el costat que dóna a l’estrella de neutrons està tan calent, a uns 5.900ºC, i brilla tant, que ha estat possible observar-la a través d’un telescopi. Probablement, amb el temps, l’estrella que l’acompanya acabarà desapareixent per complet.

El forat negre ha estat detectat gràcies a com deforma la llum que passa pel seu costat | Wikimedia Commons
Esdevenir un forat negre és un destí probable per a aquesta estrella de neutrons | Wikimedia Commons

Un dels grans misteris de la física

El més interessant, pero, és què passarà quan això es produeixi. Amb una massa que actualment és 2,35 vegades la del Sol, es troba al límit superior del que se suposa que pot ser una estrella de neutrons. Més enllà d’això, aquest astre hauria de col·lapsar i convertir-se en un forat negre. Continuar observant-la podria donar més pistes sobre aquest procés i confirmar el que indiquen les teories físiques, que marquen aquesta massa com el màxim que pot suportar aquest tipus de cossos estelars.

Recreació artística d'una estrella de neutrons