Detecten per primera vegada llum provinent de darrere d’un forat negre

En un article a la revista ‘Nature’, un equip de científics de diverses universitats i institucions han anunciat un descobriment inèdit fins ara: llum provinent de darrere d’un forat negre. Mentre observava els raigs X que surten del forat negre supermassiu que hi ha al centre d’una galàxia a 800 milions d’anys-llum de distància, un astrofísic va veure un patró de feixos de raigs X brillants i uns altres més petits i de “colors” diferents. Segons la Teoria General de la Relativitat, aquests “ecos” són raigs X reflectits darrere del forat negre, però coneixent com són aquests cossos estel·lars, sembla molt estrany: res que entra en un forat negre no en pot sortir, així que no s’hauria de poder veure res del que hi ha darrere seu.

El que permet això, sembla, és una característica del forat negre: el fet que plegui l’espai, la llum i els camps magnètics. Aquesta, però, és la primera vegada que s’observa aquest fenomen, corroborant un altre aspecte de la Teoria General de la Relativitat. L’objectiu d’aquest estudi, de fet, no era veure això sinó conèixer millor un altre fenomen estrany: les corones dels forats negres. El material que cau cap al seu interior alimenta les fonts de llum contínua més intenses de l’univers i, en fer-ho, forma una corona al seu voltant. Aquesta llum, formada de raigs X, es pot fer servir per cartografiar i caracteritzar el forat negre. En principi, la corona comença amb gas que s’apropa al forat negre i s’escalfa a milions de graus i esdevé plasma magnetitzat. Aquests camps magnètics, precisament, són els que ees pleguen tant que s’acaben trencant, de manera semblant a les corones del Sol.