Descobreixen un enorme ‘planeta prohibit’ orbitant una estrella petita

Un equip d’astrònoms ha descobert el que han anomenat un ‘planeta prohibit’, un món enorme que orbita una estrella relativament petita. Tal com expliquen en un article a ‘The Astrophysical Journal’, aquest planeta, a només 280 anys-llum de la Terra, ha estat descobert gràcies al satèl·lit TESS de la NASA i té una diferència de mida amb el seu astre molt menor a la que estem habituats a veure.

Una estrella molt més petita i freda que el Sol

El planeta ha estat batejat TOI 5205b i és d’una mida semblant a la de Júpiter, el planeta més gros del Sistema Solar. No obstant això, l’estrella que orbita és una nana vermella de tipus M, TOI 5205, que té aproximadament un 40% de la mida i la massa del nostre Sol i que també és molt més fred, amb una temperatura d’uns 3.100ºC en comparació a la mitjana solar de 5.500ºC.

Comparació entre un planeta com aquest, o com Júpiter, amb la seva estrella i amb el nostre Sol | Carnegie Institute for Science

Un planeta únic

Les estrelles de tipus M són entre les més habituals de l’Univers i, durant els darrers anys, s’ha descobert que n’hi ha moltíssimes amb planetes orbitant-les. El que no s’esperaven, però, és que poguessin arribar a ser tan grossos. És el cas de TOI 5205 que, amb una mida de quatre cops Júpiter, té un planeta que és molt semblant a aquest. Es tracta del primer gegant gasós que s’ha trobat mai orbitant una estrella nana de tipus M de poca massa.

De fet, aquesta mida enorme és el que ha permès detectar-lo. El satèl·lit TESS fa servir el mètode del trànsit per trobar exoplanetes, és a dir, que registra la disminució en la brillantor d’una estrella com a possible senyal de l’existència d’un món orbitant-la. En el cas de TOI 5205b, quan transita per davant de l’astre en bloqueja un 7% de la llum i, per tant, era molt fàcil de veure.

Recreació artística d'un disc protoplanetari al voltant d'una estrella jove | NASA / JPL-Caltech
Recreació artística d’un disc protoplanetari al voltant d’una estrella jove | NASA / JPL-Caltech

La seva existència qüestiona com entenem la formació de planetes

El descobriment d’aquest planeta, però, desafia les teories actuals sobre la formació dels planetes. Les estrelles es formen a partir de núvols de gas i pols a l’espai, i els planetes es formen del disc de materials sobrants que giren al seu voltant. En aquest cas, però, TOI 5205b no hauria d’existir. Si no hi ha prou material al disc com per formar un nucli inicial, no hi pot haver un gegant gasós. Si el disc s’evapora abans que es formi el nucli, tampoc. I no obstant això, aquest planeta es va formar.

Els investigadors esperen, en el futur, poder observar el planeta mitjançant el Telescopi Espacial James Webb, per tal de descobrir si té atmosfera i també mirar d’esbrinar més detalls sobre com és i com es va formar, amb l’objectiu de treure l’entrellat del misteri d’aquest ‘planeta prohibit’.

Representació d'un planeta rocós orbitant una estrella de classe K
La missió TESS identifica el seu primer planeta habitable… i és a prop
El satèl·lit de la NASA ha trobat un món, d'una mida semblant a la del nostre, que és a només 100 anys-llum de la Terra
Antenes de l'ALMA durant la nit al desert d'Atacama | D.P.
Descobert el primer planeta que orbita tres estrelles alhora