Descobert el primer planeta que orbita tres estrelles alhora

En un sistema estel·lar llunyà, a uns 1.300 anys-llum de la Terra, s’ha descobert el que podria ser el primer planeta conegut que orbita tres estrelles alhora. Tot i que la majoria de vegades que pensem en un sistema estel·lar ens imaginem diversos planetes orbitant una única estrella, les observacions fetes fins ara de l’Univers indiquen que aproximadament la meitat tenen de dues o més estrelles. Fins ara, però, no s’havia descobert el que s’anomena una òrbita circumtriple, és a dir, que en un sistema de tres estrelles hi hagués un planeta que les orbités alhora.

La troballa, publicada a ‘Montly Notices of the Royal Astronomical Society’, s’ha fet gràcies al radiotelescopi ALMA del desert d’Atacama, a Xile. Mentre observaven els tres anells de pols que envoltaven les tres estrelles del sistema, és a dir, la regió on es formen els planetes, els científics van trobar-hi un espai buit. Després de descartar diverses teories i d’investigar-ne l’origen, van elaborar un model matemàtic que els va dur a la conclusió que el fenomen observat es podia explicar per presència, com a mínim, d’un planeta, i que aquest deu tenir una mida i unes característiques semblants a les de Júpiter. Aquests tipus de planetes, de fet, normalment són els primers que es formen al voltant de les estrelles, mentre que els rocosos, com seria el cas de Mart o de la Terra, apareixen més tard.

Disc protoplanetari
Recreació artística d’un disc protoplanetari al voltant d’una estrella jove

Tot i que de moment els indicis de l’existència d’aquest planeta no han estat corroborats en ferm, s’espera que les observacions del radio telescopi ALMA durant els propers mesos aportin les proves necessàries per confirmar aquest descobriment tan sorprenent, que ens podria donar moltíssima informació sobre el procés de formació de planetes en sistemes estel·lars molt diferents del nostre, on les forces gravitatòries que guien l’acumulació de pols i materials són molt més complexes que en el cas del Sistema Solar.