La missió TESS identifica el seu primer planeta habitable… i és a prop

La missió TESS de la NASA, dedicada al descobriment de planetes, n’ha trobat un que no només és de la mida de la Terra i amb possibilitats de ser habitable sinó que, a més, es troba a una distància relativament petita de nosaltres, uns 100 anys-llum. Així ho va anunciar l’agència espacial nord-americana aquest passat dilluns, aportant més informació interessant sobre aquest nou món.

Situat a la constel·lació de l’Orada, el planeta forma part d’un sistema múltiple de móns orbitant TOI 700, una petita estrella freda, una nana de tipus M que té menys de la meitat de la massa del nostre Sol i una temperatura superficial també d’aproximadament la meitat. Batejat com a TOI 700d, és un dels tres planetes que orbiten l’estrella i és a la zona habitable de la seva estrella, allà on, si hi ha aigua, estaria en estat líquid.

Aquest nou món s’afegeix als descoberts els darrers anys que es troben a l’anomenada zona Goldilocks de la seva estrella, cosa que el fa apte per a la vida, i és un dels pocs d’una mida semblant a la Terra. Altres coses que se’n saben és que allà els anys hi duren 37 dies terrestres, que el planeta rep un 86% de l’energia que rebem nosaltres del Sol i que, probablement, es mou en rotació sincrònica de manera que, com passa amb la Lluna i la Terra, a una meitat del planeta és sempre de dia i, a l’altra, sempre és de nit.

Segons les simulacions que han dut a terme els científics fent servir les dades de la missió TESS, aquesta darrera característica podria fer que les condicions del planeta fossin molt diferentes de les del nostre, especialment pel que fa a la formació i el moviment dels núvols i els vents. A partir de l’any 2021, quan el Telescopi Espacial James Webb de la NASA estigui operatiu, es podrà estudiar amb més detall, analitzant, per exemple, quina és la composició de la seva atmosfera, per millorar aquestes simulacions i tenir una idea més clara de com és aquest món relativament proper.