El James Webb mostra algunes de les galàxies més antigues que hem vist mai

Les darreres imatges que s’han fet públiques del Telescopi Espacial James Webb ens mostren algunes de les galàxies més antigues que s’han vist mai. En un article prepublicat a ‘arXiv’, s’afirma que les imatges inclouen objectes que tenen més de 13.000 milions d’anys d’antiguitat i que mostren un camp molt més ampli que el de la primera imatge de camp profund que es va publicar el passat 12 de juliol.

Aquestes imatges són les primeres d’una gran col·laboració entre astrònoms i altres científics d’arreu del món per aprendre més sobre l’univers. El seu origen és el Cosmic Evoluction Early Release Science Survey (CEERS) liderat per la Universitat de Texas-Austin i on hi ha 18 investigadors de 12 institucions diferents i més de 100 col·laboradors d’una desena de països.

Una finestra als inicis del cosmos

El seu objectiu és estudiar com es van formar les primeres galàxies quan l’univers tenia un 5% de la seva edat actual, durant l’etapa coneguda com la reionització. L’objecte que els ha cridat més l’atenció, de moment, es creu que ha estat observat tal com era només 290 milions d’anys després del Big Bang, cosa que la convertiria en una de les galàxies més antigues que es coneixen i indicaria que aquestes es van començar a formar molt més aviat del que s’havia pensar.

Aquestes galàxies extraordinàriament antigues han pogut ser observades amb gran detall, mostrant la diversitat que hi havia fins i tot durant els primers temps de l'univers | CEERS
Aquestes galàxies extraordinàriament antigues han pogut ser observades amb gran detall, mostrant la diversitat que hi havia fins i tot durant els primers temps de l’univers | CEERS

Les imatges, d’una nitidesa sense precedents, mostren tot de galàxies complexes evolucionant a través del temps. Es van obtenir al llarg de 24 hores en un fragment del cel al costat de la constel·lació de l’Óssa Major. Els científics estan sorpresos d’haver-ne trobat tantes, ja que això vol dir que és possible que l’univers funcioni d’una manera una mica diferent de com es pensava fins ara.

Un projecte que tot just comença

En qualsevol cas, el programa CEERS continuarà treballant i farà servir el Telescopi Espacial James Webb durant més de 60 hores. El proper mes de desembre obtindran moltes més imatges, juntament amb mesures espectroscòpiques de centenars de galàxies llunyanes, per continuar les seves investigacions sobre els origens del cosmos.

Un forat negre absorbint massa d'una estrella de neutrons | University College London