MonPlaneta
El ‘soroll’ que podria ajudar-nos a millorar la capacitat d’aprenentatge
  • CA

El ‘soroll’ pot ajudar-nos molt a millorar la nostra capacitat d’aprenentatge, encara que sembli contradictori. Aquesta és la conclusió a què ha arribat un equip de la Universitat Edith Cowan, a Austràlia, que ha investigat els efectes de la estimulació transcranial amb soroll aleatori (tRNS per les seves sigles en anglès), demostrant que aquesta tecnologia podria tenir moltes aplicacions.

Tal com detallen en un article a ‘Neuroscience & Biobehavioral Reviews’, el ‘soroll’ no és el que nosaltres entenem, en un sentit auditiu, sinó un corrent elèctric baix que passa per algunes parts concretes del cervell. Segons aquest treball, aplicar-la a persones amb dificultats d’aprenentatge ha donat resultats “prometedors”, accelerant el procés fins i tot en pacients amb problemes neurològics.

L'estimulació amb elèctrodes ha funcionat a l'hora de millorar la memòria dels participants a l'estudi | Airman Magazine
L’estimulació amb elèctrodes ha funcionat a l’hora de millorar la memòria dels participants a l’estudi | Airman Magazine

Millores en el rendiment, la velocitat i l’atenció

Segons sembla, afegir aquesta estimulació durant l’aprenentatge millora el rendiment, la seva velocitat i també el nivell d’atenció després de rebre-la. L’explicació sembla que és que la tRNS ajuda el cervell perquè li permet formar noves connexions i camins, el que es coneix com a neuroplasticitat. Quan aprens, de fet, és perquè hi ha canvis al cervell que permeten retenir la informació, i aquesta teràpia l’estimula.

A més d’aquest efecte ‘agut’, però, sembla que també n’hi ha de duradors. Després de 10 sessions de percepció visual amb tRNS i després sense, els participants de l’estudi tenien millors resultats que els que no havien rebut l’estimulació transcranial.

Estimulació del cervell profund | NIH
Els investigadors no creuen que els resultats es puguin replicar en persones ‘neurotípiques’ | NIH

Una tecnologia amb molt de recorregut

Tot plegat, és clar, crea moltes preguntes, ja que estem parlant d’expandir la capacitat d’aprendre. Si funciona amb persones amb lesions o amb dificultats d’aprenentatge, podria una persona de les anomenades ‘neurotípiques’ augmentar les seves capacitats? Segons els investigadors, tot i que no s’ha provat, és possible, però això no vol dir que s’hagin d’arribar a cotes inimaginables d’intel·ligència. Al cap i a la fi, de manera habitual, una persona ‘neurotípica’ ja funciona al màxim del seu rendiment.

No obstant això, aquesta tecnologia encara es troba a les beceroles i només ha estat provada en assaigs controlats per comprovar com de pràctica i com de segura és. El potencial, però és molt gran, i els investigadors estan mirant de trobar les millors maneres d’emprar-la.

Més notícies
Mentre dormim el nostre cervell es desperta constantment però durant tan poc temps que no ens n'adonem
Cada nit ens despertem un centenar de vegades sense adonar-nos-en
És a causa de la noradrenalina i fins i tot pot ser un indici d'un son de bona qualitat
Oblidar coses que havíem de fer no és tan estrany i, a més, pot tenir una explicació
Els descuits i els oblits no són sempre culpa nostra
Dos investigadors danesos ho expliquen mitjançant un nou model sobre el funcionament de la memòria
La construcció de la memòria és un procés complex i que sembla que no es desenvolupa plenament fins passats els primers anys de vida
Per què no recordem res dels primers anys de vida?
El coneixement científic sobre l'anomenada "amnèsia infantil" és limitat però inclou elements interessants
La música pot ajudar les persones amb demència a recuperar el contacte amb l'exterior | Fairfax County / Flickr (CC BY-NC-ND 2.0)
La música ajuda les persones amb demència a relacionar-se
Fins i tot si han perdut la capacitat de comunicar-se verbalment, poden cantar, ballar i tocar instruments

Nou comentari

Comparteix

Icona de pantalla completa