Les escoles públiques de la ciutat de Seattle, als Estats Units, han denunciat algunes de les principals xarxes socials del món per “explotar la neurofisiologia” del cervell dels infants. Els centres d’ensenyament consideren que les empreses objecte de la demanda, propietàries de Facebook, Instagram, Snapchat, TikTok i YouTube, estan creant “una crisi de salut mental” entre els joves, violant la llei de molèstia pública de l’estat de Washington, i demanen danys perjudicis en forma de compensacions econòmiques, entre d’altres.
“Bucles de reforç positiu” amb efectes perjudicials
La denúncia interposada per les escoles considera que aquestes empreses s’han aprofitat dels “cervells vulnerables” dels joves, enganxant “desenes de milions d’estudiants” nord-americans a “bucles de reforç positiu” a través de “l’ús i l’abús” de les seves xarxes socials. De fet, els demandants consideren que el contingut que aquestes companyies dirigeixen als joves sovint és perjudicial per a ells, promovent trastorns de l’alimentació i altres formes d’autolesió.

Per tot plegat, les Escoles Públiques de Seattle declaren a través d’un comunicat que aquestes empreses són responsables del dany “mental, comportamental i emocional” que pateixen els joves i que s’associa a augments en la recurrència de “depressió, ansietat, baixa autoestima, trastorns de l’alimentació i suïcidis”, ja que han “dissenyat, refinat i operat” les seves xarxes per “explotar la neurofisiologia dels sistemes de recompensa del cervell” per enganxar els seus usuaris, un procés a què els joves són “particularment susceptibles” perquè els seus cervells “no estan desenvolupats del tot” i no tenen la “maduresa emocional, control dels impulsos i resiliència psicològica” adients.
A més, els denunciants consideren que les companyies s’aprofiten d’aquests usuaris joves, “violant flagrantment” la legislació nord-americana que protegeix l’obtenció i ús d’informació de menors de 13 anys a les xarxes socials, “mirant cap un altre cantó” i permetent que informin els mateixos de la seva edat i “posicionant intencionadament les seves plataformes als mercats jove i adolescent”.

Suïcidis, trastorns de l’alimentació i assetjament, entre les conseqüències
Això és darrere, consideren, del fet que els problemes mentals entre els joves hagin “pujat continuament” entre 2010 i 2018 i que el suïcidi hagi esdevingut la segona causa de mort entre els joves. La pandèmia, a més, amb l’aïllament que va comportar, només ha empitjorat la situació, segons els demandants. Entre d’altres problemes importants, les escoles recorden que hi ha estudis que relacionen clarament l’ús de xarxes socials i els trastorns de l’alimentació, i també amb l’assetjament escolar.
Patir ansietat, depressió o altres trastorns mentals, afirmen els denunciants, fan que els estudiants tinguin pitjors notes, augmenti l’absentisme, sigui més probable que consumeixin drogues… Tot plegat, conclouen, són factors que “afecten directament l’habilitat de les Escoles Públiques de Seattle de complir la seva missió educativa i, per tant, permeten afirmar que les xarxes socials suposen una “molèstia pública” que haurien d’aturar de manera immediata. No només això sinó que, conclouen, cal compensació econòmica pels danys causats i també un fons per a “la prevenció, l’educació i el tractament per l’ús excessiu i problemàtic de les xarxes socials”.